Koszyk 0
Opis:
Decyzja o napisaniu przewodnika dla kolekcjonerów interesujących się sztuką użytkową lat 60. nie była łatwa. O meblach, szkle, biżuterii czy tkaninach powstało w Polsce niewiele opracowań, a wiedza na ich temat jest rozproszona. Głównym źródłem informacji są artykuły prasowe i katalogi wystaw. Zbudowanie podstaw do oceny wartości przedmiotów użytkowych, które debiutują na polskim rynku antykwarycznym wymagało przyjęcia innej metodologii niż pisanie o dojrzałym rynku sztuk pięknych ... Zdaję sobie sprawę, że wielbiciele malarstwa, rysunku czy rzeźby lat 60. mogą się czuć rozczarowani, ale wiedza konsultantów domów aukcyjnych i antykwariuszy stoi przed nimi otworem, na co nie mogą liczyć zainteresowani na przykład zakupem XX-wiecznej tkaniny artystycznej lub ceramiki. To właśnie z myślą o nich powstała ta książka. Zawarta w tytule nazwa sztuka użytkowa wymaga na wstępie doprecyzowania. Jednym kojarzyć się ona może z rzemiosłem artystycznym, innym ze sztukami dekoracyjnymi, a jeszcze innym ze sztuką stosowaną. I każdy po części ma rację, bo sztuka użytkowa dotyczy przedmiotów codziennego użytku. Na czym polega jednak zasadnicza różnica pomiędzy nimi, jeśli nie na zastąpieniu starych nazw nową (weszła w użycie w połowie XX wieku)? Otóż polega na odmiennych kompetencjach twórcy przedmiotu. Sztukę użytkową tworzą artyści, podczas gdy rzemiosło artystyczne wykwalifikowani stolarze czy ebeniści, tkacze lub garncarze. W nowym układzie to artyści dostarczają pomysły, a rzemieślnicy je odwzorowują. Moment, w którym przedmioty codziennego użytku projektowane przez wyspecjalizowanych w danej dziedzinie twórców weszły do seryjnej produkcji, był punktem zwrotnym w myśleniu o sztuce użytkowej. Z czasem autorami przedmiotów wytwarzanych na masową skalę stali się absolwenci wydziałów wzornictwa przemysłowego. Obszar ich działania wykraczał poza tradycyjnie pojmowaną sztukę użytkową, obejmując m.in. takie dziedziny jak sprzęt elektroniczny, aparaty fotograficzne czy samochody. W miarę upływu czasu wzornictwo przemysłowe, zwane potocznie designem, anektowało poszczególne dyscypliny sztuk użytkowych. Czy oznaczało to ich kres? Czy projektanci stojący za określonymi realizacjami byli nadal artystami, a jeśli tak, to kim jest artysta we współczesnym świecie? Czy masowo produkowany przedmiot można uznać za dzieło sztuki? O tym przekonamy się w trakcie lektury książki. Istota wzornictwa będącego domeną przemysłu i handlu oparta jest na kompleksowym myśleniu o zespołach przedmiotów w kontekście funkcji i roli, jaką pełnią w naszym życiu. Projektant w swojej pracy uwzględnia przede wszystkim kwestie technologiczne związane z postępem technicznym, metodami produkcji oraz potrzeby społeczne. Przyświeca mu idea powszechności produktu, jako jego twórca często pozostaje anonimowy. Natomiast artysta zajmujący się jedną z dziedzin sztuki użytkowej jest znany z imienia i nazwiska, często wykonuje swoje prace własnoręcznie, a jeśli trafiają one do produkcji seryjnej to nadal noszą cechy indywidualnej realizacji artystycznej. Granica pomiędzy artystą użytkowym a projektantem jest bardzo cienka, czasem zatarta. Na pytanie, co decyduje o tym, że jedne projekty stają się autorskie, a inne nie, pomimo że spełniają te same kryteria, często trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Zdarza się, że przesądza o tym magia nazwiska, legenda postaci, moda, a nawet niespodziewany zbieg okoliczności. Lata 60. były pionierskim okresem wzornictwa przemysłowego i różnice, o których mowa powyżej – nie rysowały się tak wyraźne. Stąd w niniejszym opracowaniu znajdą się wybrane przykłady wzornictwa przemysłowego sygnowane nazwiskami konkretnych projektantów – wizjonerów, nierzadko także wytwórców uczestniczących w procesie produkcji. Ich propozycje, dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, mogą uchodzić za dzieła sztuki w swoim gatunku. Dlatego obok mebli, ceramiki, szkła i tkanin znajdują się przykłady sprzętu elektronicznego czy audiowizualnego. Wzornictwo przemysłowe jest młodą stażem dziedziną kolekcjonerską, która jednak rozwija się nad wyraz dynamicznie. Czytaj dalej >> << Zwiń
  • Arkady
  • twarda
Mniej Więcej
  • Joanna Hubner-Wojciechowska
  • 2014
  • 408
  • 281
  • 210
  • 978-83-213-4856-8
  • 9788321348568
  • ZBR5M

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena