Zanurzony O sztuce Billa Violi

Andrzej Pitrus

Zanurzony O sztuce Billa Violi

 

Bill Viola (ur. 1951) bardzo wcześnie rozpoczął karierę artystyczną. Jako osiemnastolatek został studentem Syracuse University, gdzie dołączył do pracowni Experimental Studios of the College of Visual and Performing Arts. Początkowo dostrzegał możliwości zastosowania wideo w badaniach antropologicznych, a także pozostawał pod wpływem konceptualizmu i innych kierunków neoawangardowych. Już we wczesnych latach siedemdziesiątych udało mu się wypracować własny styl i stać się jedną z najważniejszych postaci sztuki wideo na świecie. W latach osiemdziesiątych zafascynował się filozofią i sztuką Dalekiego Wschodu, do których do dziś chętnie nawiązuje. Przełomowa praca The Passing (1991) wprowadziła do jego sztuki wątki egzystencjalne i eschatologiczne, a pojawienie się technologii HD pozwoliło na kolejny zwrot w artystycznych poszukiwaniach. Dziś Bill Viola znany jest przede wszystkim dzięki instalacjom wideo, wystawianym w najważniejszych galeriach świata oraz podczas najznamienitszych imprez – jak Biennale w Wenecji czy Documenta w Kassel. Zawsze sięga po najbardziej zaawansowane narzędzia: High Definition, specjalnie konstruowane obiektywy o dużej jasności, a ostatnio ekrany OLED, dające obraz o niespotykanej dotąd rozdzielczości. Artysta mieszka i tworzy, wspólnie z żoną i producentką Kirą Perov, w Kalifornii.

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Broszurowa ze skrzydełkami

ISBN: 978-83-233-3932-8

Liczba stron: 214

Format: 170x230mm

Cena katalogowa: 39,90 zł