Turecka opończa, belgijska peleryna Obraz państwa bułgarskiego w twórczości satyrycznej przełomu XIX i XX wieku

Krzysztof Popek

Turecka opończa, belgijska peleryna Obraz państwa bułgarskiego w twórczości satyrycznej przełomu XIX i XX wieku

6.0

(1 ocena) wspólnie z

28,18

 

Niniejsza monografia podejmuje próbę rekonstrukcji obrazu państwa bułgarskiego w twórczo?ci czołowych bułgarskich twórców satyrycznych przełomu XIX oraz XX wieku: Aleko Konstantinowa, Stojana Michajłowskiego, Georgiego Kirkowa oraz grupy karykaturzystów związanych z czasopismem Byłgaran. Przy wykorzystaniu kategorii nowego historyzmu oraz postkolonializmu zostały przedstawione obrazy najważniejszych obszarów funkcjonowania państwa: główne ośrodki władzy (monarcha, premier oraz rząd, parlament), wybory, partie polityczne, armia, policja, prasa oraz polityka zagraniczna. Analiza wyobrażenia realiów polityczno-społecznych poodrodzeniowej Bułgarii zawartego w bułgarskich tekstach satyrycznych pozwala rozszerzyć wiedzę historyczną na temat stosunku inteligencji bułgarskiej do najważniejszych instytucji państwowych, kluczowych dla tych czasów zjawisk oraz wydarzeń, a także głównych problemów, z jakimi mierzył się ten młody kraj bałkański. Porównanie tych ujęć satyrycznych z perspektywą historiograficzną rodzi także szereg pytań badawczych dotyczących relacji między wyobrażeniem a rzeczywistością, czynników determinujących kształtowanie się wizji rzeczywisto?ci polityczno-społecznej, cech specyficznych bułgarskiej i bałkańskiej satyry tego okresu, roli literatury pięknej w kształtowaniu wyobrażeń przeszło?ci, wykorzystania tego typu tekstów jako źródeł w warsztacie historyka, kultury politycznej na Bałkanach przełomu stuleci czy wpływu dzieł sztuki na utrwalanie stereotypów.

Historia Iagellonica
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-650-8033-2

EAN: 9788365080332

Liczba stron: 258

Format: 160x235mm

Cena detaliczna: 40,01 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem