Przezroczystość

Marek Bieńczyk

Przezroczystość

7.0

(29 ocen) wspólnie z

23,24

 

Czy dzięki słynnemu wystąpieniu w telewizji francuskiej, w którym Nicolas Sarkozy niemal płakał, że opuściła go żona, wygrał potem wybory prezydenckie? Co chcą osiągnąć wielkie koncerny, stawiając na przejrzystość? Francuski oddział Mc Donald’sa zorganizował nawet dni otwarte, podczas których publiczność może zwiedzać od kuchni placówki firmy, a także zakłady, które dostarczają produkty, oraz siedziby administracji…
A w Polsce? Postulat transparentności pojawił się w III RP wraz z aferami Rywina i Orlenu, jej wyrazem była też wydrukowana w Internecie tzw. lista Wildsteina. Obecnie przezroczystości wymaga rynek, wymagają opinia publiczna i media, a nawet indywidualni konsumenci. Przejrzystość jako nieodzowna zasada istnienia publicznego, podporządkowana pełnej kontroli, ustanowiona zostaje coraz częściej literą prawa.
Marek Bieńczyk, laureat Nagrody Nike opowiada historię i sens tyleż tajemniczego, co szerokiego pojęcia przezroczystości, zataczając niezwykły krąg od osiemnastowiecznej filozofii, przez sztukę, literaturę, architekturę i psychologię, po współczesną transparentność, wymaganą od władz przez dzisiejsze społeczeństwo. Mówi, że marzenie o pierwotnej przezroczystości pozostałoby metaforą utopijnego stanu szczęścia, gdyby nie odkryto psychoanalizy i mroków ludzkiego wnętrza… A potem cytuje Milana Kunderę, definiującego najpopularniejsze dziś znaczenie przezroczystości. W dyskursie politycznym i dziennikarskim słowo to oznacza: odsłonięcie życia prywatnego przed spojrzeniem publicznym – napisał autor „Nieznośnej lekkości bytu”.
Moje serce jest przezroczyste niby kryształ – pisał blisko trzysta lat temu Jan Jakub Rousseau, pierwszy piewca Przezroczystości, postulujący czystość i szczerość słów, uczuć i intencji. Czy dziś, w dobie wszechkontroli i fejsbuka, powtórzyłby to samo? Rousseau – przypomina Bieńczyk - żył w przekonaniu, że raj to wzajemna przezroczystość serc, porozumienie między ludźmi pełne i bezpośrednie, że słowa i uczucia przechodzą od jednych do drugich. W dobie kamer na każdym kroku, paparazzich i podsłuchów, należałoby zapytać: czy aby na pewno?

Oprawa twarda

Wydanie: pierwsze

Data pierwszego wydania:
2015-05-14

ISBN: 978-83-803-2031-4

EAN: 9788380320314

Liczba stron: 336

Wielka Litera

Format: 14.0x21.2

Cena detaliczna: 34,90 zł

Rok wydania: 2015

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Ebook i Audiobook dostępny na

Kup ebooka

Inni klienci sprawdzali również

6.9 / 10 (301 ocen)

2657

39,90 zł (-33%) - najniższa cena 39,90 zł (-33%) - cena detaliczna
Do koszyka

7.5 / 10 (262 ocen)

2474

24,74 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (181 ocen)

2499

24,99 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

2899

28,99 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

2999

29,99 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (9 ocen)

2660

26,60 zł - najniższa cena 42,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.4 / 10 (18 ocen)

2247

22,47 zł - najniższa cena 26,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3104

29,38 zł - najniższa cena 40,50 zł - cena detaliczna
Do koszyka

9749

97,49 zł - najniższa cena 129,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

734

7,34 zł - najniższa cena 9,70 zł - cena detaliczna
Do koszyka

Inne książki tego autora

7.2 / 10 (109 ocen)

2657

26,57 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.0 / 10 (9 ocen)

2138

21,38 zł - najniższa cena 26,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.7 / 10 (83 ocen)

2474

24,74 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.1 / 10 (22 ocen)

3699

36,99 zł - najniższa cena 59,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6154

61,54 zł - najniższa cena 84,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4654

39,89 zł - najniższa cena 59,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka