Koszyk 0
Opis:
Jak - w stanie kryzysu czytelnictwa, atrofii wartości, upadku autorytetu intelektualisty i wielu przeobrażeń społeczno-kulturowych obniżających rangę lektury- -uczyć czytania? Jak temu czytaniu przywrócić dwa zanikające, a niezbędne elementy: przyjemność i odpowiedzialność Książka, przeplatając dyskurs naukowy i dydaktyczny, stara się zarówno poszerzyć kompetencje nauczyciela o przemyślenia przydatne w nauczaniu literatury, wzbogacić jego "warsztat badacza" ... przybliżyć refleksje teoretycznoliterackie możliwe do aplikacji w szkolnych spotkaniach z lekturą, jak i zwrócić uwagę a te aspekty filozofii edukacji, które dopominają się zmian w podejściu tak do ucznia, jak i do dzieła literackiego. Spis treści Wstęp O stanie nieczytania Przywrócić przyjemność czytaniu Kryzys lektury na tle innych kryzysów cywilizacyjnych [1. Stan nieczytania; 2. Szkoła wobec kryzysu czytelnictwa; 3. Pytania o chaos; 4. Kryzys autorytetów; 5. Nowe rozumienie wolności; 6. Spory o kanon; 7. Niemoc wobec globalnego rynku i dyktatu kultury masowej; 8. Obraz młodego pokolenia, czyli jaki jest odbiorca naszych dydaktycznych działań] O przyjemności i odpowiedzialności czytania Odzyskać czytelnika dla literatury [1. O utraconej przyjemności lektury; 2. Ku praktyce: odzyskać czytelnika; 3. Przyjemność lektury a filozofia odpowiedzialności; 4. Ku praktyce: o motywowaniu do czytania] Etyczne aspekty lektury a filozofia edukacji [1. Od formalizmu do etyzmu; 2. Filozofia dialogu; 3. Zasady i podział krytyki etycznej; 4. Etyka lektury; 5. Ku praktyce: wyznaczniki etyczności szkolnej lektury; 6. Zdarzenie lektury; 7. Uwrażliwienie na język jako nośnik wartości; 8. Aksjologiczne spięcia (w lekturze)] O modelach czytania Wolność i etyka czytania hermeneuty [1. Wyróżniki lektury hermeneutycznej; 2. Odmiany hermeneutyki – dwie szkoły interpretacji; 3. Hermeneutyka w edukacji polonistycznej; 4. Przykłady interpretacji znawców; 5. Ku praktyce: dwa modele szkolnej strategii hermeneutycznej; 6. Propozycja szkolnej lektury. Uczeń w roli poszukiwacza sensu tekstu i „rozumienia siebie samego przez tekst” – Wiesław Myśliwski „Traktat o łuskaniu fasoli”] Odpowiedzialne odpowiadanie Innemu w dekonstrukcji [1. Wprowadzenie: od filozofii ku metodzie; 2. Wyróżniki lektury dekonstrukcyjnej; 3. Konsekwencje filozofii dekonstrukcji dla literaturoznawstwa; 4. Ku praktyce: konsekwencje filozofii dekonstrukcji dla filozofii edukacji; 5. Ku praktyce: dekonstrukcja w edukacji polonistycznej – w poszukiwaniu modelu czytania; 6. Propozycja szkolnej lektury. Dekonstruowanie „Rebelii” Sieniewicza, czyli walka starych z młodymi] Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze intertekstualnej [1. Dialogi międzytekstowe; 2. Wyróżniki lektury intertekstualnej; 3. Odmiany intertekstualności; 4. Przykłady lektury intertekstualnej znawców; 5. Ku praktyce: uczeń w roli badacza, czyli – co czytał autor?; 6. Propozycja szkolnej lektury. Dialogi intertekstualne w „Oksanie” Odojewskiego] Konieczność otwarcia na różnorodność praktyk czytania [1. Konsekwencje „zwrotu etycznego” i „zwrotu kulturowego” dla edukacji polonistycznej;2. Inne praktyki lektury; 3. Model interpretacji a model edukacji] Bibliografia Indeks nazwisk Indeks nazwisk Czytaj dalej >> << Zwiń
Mniej Więcej
  • Anna Janus-Sitarz
  • 2009
  • 420
  • 204
  • 136
  • Edukacja nauczycielska polonisty
  • 97883-242-0996-5
  • 9788324209965
  • X0453

Recenzje czytelników

Poradnik młodego polonisty

Ocena:
Autor:
Data:
Książka idealna dla każdego kto interesuje się stanem czytelnictwa w polskiej szkole. Autorka diagnozuje przyczyny niechęci uczniów do czytania lektur, ale także podpowiada jak ponownie ich do tego zachęcić. Napisane przystępnym językiem, ciekawe przykłady. Przydatne dla osób stawiających pierwsze kroki w zawodzie polonisty.
Czy ta recenzja była przydatna?

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.