Koszyk 0
Opis:
„Fascynująca książka… pełna ukrytych znaczeń” Sigmund Freud Ona to opowieść o wykładającym w Cambridge profesorze Hollym i jego podopiecznym Leo Vinceyu i ich podróży do zagubionego gdzieś w afrykańskim interiorze królestwa. Impulsem do wyprawy staje się tajemnicza paczka zostawiona Leo przez ojca z poleceniem, aby otworzono ją dopiero w jego dwudzieste piąte urodziny. W pakunku bohaterowie znajdują resztki starych glinianych skorup oraz dokumenty, które sugerują ... iż z rodem Vinceyów wiąże się jakaś pradawna tajemnica. Profesor Holly i Leo po licznych tarapatach docierają do królestwa we wschodniej Afryce, gdzie prymitywnymi krajowcami włada biała królowa Ayesha, która panuje jako wszechwładna Ona, a którą z młodym Leo łączą jakieś zagadkowe więzy… Wydana w roku 1887 powieść Ona H. Ridera Haggarda, która natychmiast stała się bestsellerem, wiktoriańska podróżnicza powieść grozy, to jedna z najsilniej oddziałujących powieści we współczesnej literaturze. O tym, jak wielki wpływ miała na ich twórczość, zwierzali się tacy autorzy jak Rudyard Kipling, Henry Miller, Graham Greene, J.R.R. Tolkien czy Margaret Atwood. Ze względu na swe bogactwo znaczeniowe powieść cieszyła się wielkim zainteresowaniem psychoanalityków - odwołania do niej znalazły się w koncepcjach Sigmunda Freuda i Carla Junga, dla którego Ona była uosobieniem archetypu Animy. Z kolei wątki fantastyczne stały się inspiracją dla wielu opowieści o zaginionych cywilizacjach – m.in. Edgara Rice Burroughsa i Arthura Conan Doyle’a, czy wymyślania mitów o nieistniejących krainach w rodzaju Shangri-La, ale również wywarły wielki wpływ na klasyczne opowieści fantastyki mistycznej: Władcę Pierścieni Tolkiena i Opowieści z Narnii C.L.Lewisa. Czytaj dalej >> << Zwiń
Mniej Więcej
  • H. Rider Haggard
  • 2014
  • 1
  • 364
  • 235
  • 150
  • 978-83-7785-321-4
  • 9788377853214
  • ZBFSY

Recenzje czytelników

Egipt, Cambridge i Afryka w 2000 lat

Ocena:
Autor:
Data:
Umysł będący ojcem Allana Quatermaina, kreatorem afrykańskich przygód z „Kopalniami króla Salomona” na czele, inspiracją dla Georgesa Mélièsa zrealizowaną ponad sto lat temu. Ta sama wyobraźnia okazała się prekursorską w kreowaniu fantastycznych przygód osadzonych w zapomnianych przez świat sceneriach. Henry Rider Haggard – ten, o którym mówi się, że wywarł wielki wpływ na twórczość J. R. R. Tolkiena i C. L. Lewisa, a ukrytym znaczeniem swych książek ujął Zygmunta Freuda i Carla Junga ... Dziś w serii [Z zakurzonej półki] z głośną powieścią przygodową, a może wiktoriańską grozą podróżniczą lub prozą historyczno-fantastyczną? Niech umilkną ograniczenia gatunków, bo oto nadchodzi „Ona” i przyrzec mogę na jej nieśmiertelność, że kroczy dumnie i wytwornie.

Wyobraź sobie, że odwiedza cię jedyny przyjaciel, zmęczony i marniejący w oczach. Prosi o ostatnią przysługę, a mówi w taki sposób, jakby już jutro miał wyzionąć ducha. Zostawia ci skrzynię i prosi o jej przechowanie dla jedynego syna. Gdy ten ukończy dwudziesty piąty rok życia, ma otworzyć tajemniczą paczkę i zadecydować o swoim dalszym losie. Spuścizna kryje bowiem staroegipskie skorupy i dokumenty jawnie świadczące o tym, że z rodem Vinceyów – to nazwisko twojego przyjaciela – wiąże się pradawny mit nakładający na każdego potomka misję prowadzącą w głąb najdzikszych zakątków wschodniej Afryki, gdzie brutalnym ludem Amahaggerów rządzi Ayesha, Ona Posłuch Mająca, nieśmiertelna władczyni ponad wszystkie koronowane głowy. Co powiesz na to, że twa wyobraźnia nabiera realnych kształtów, a ty stajesz przed możliwością przeżycia najciekawszej, a jednocześnie najniebezpieczniejszej przygody swego żywota? Odpowiem sam: wyruszasz w podróż.

„Ona” to pierwszoosobowa relacja z takiej właśnie podróży odbytej przez profesora Horacego Holly’ego i jego wychowanka, Leo Vinceya. Pisana nieco staroświeckim językiem, w niektórych fragmentach zawiłym i skłaniającym swoją wieloznacznością do przemyśleń, zabiera czytelnika na teren Równiny Kôr gdzieś w afrykańskim interiorze. Autor kreśli obraz Afryki, którą się dotyka, którą się słyszy, widzi i odczuwa. Jednocześnie ekstremalne przygody bohaterów, pokonywanie kilometrów trzęsawisk lub walka z żywiołem podczas olbrzymiego sztormu, z nawiązką spełniają wdzięczną rolę opisów piękna przyrody. Sprawozdanie z pełnej wrażeń podróży narrator co rusz przerywa, by opowiadać o tym, co spotyka go w nowej krainie. Ponieważ zaś jest człowiekiem nauki, obyczaje tubylców, ich rytuały i zwyczaje, ale też pomieszczenia, naczynia lub grobowce zachwycają go nie mniej, niż przerażają śmiertelne niebezpieczne przygody. Może się zdarzyć, że któryś z dłuższych wywodów (pierwszy z brzegu: sztuka balsamowania zwłok) nie będzie zbyt pasjonujący i lekturę nawiedzi chwilowa nuda, ale zapewniam, że wyśrodkowanie wątków „Onej” prędko wprawi was w stan skrajnego zaciekawienia nagłym niespodziewanym zdarzeniem.

Opowieść z czasem nabiera rumieńców, a elementy fantastyczne przecinają pozorną realność fabuły. Sam nie pamiętam momentu, w którym zacząłem po cichu kibicować bohaterom narażonym na szereg niebezpieczeństw, zarówno wyrosłych z ich niepewnej sytuacji, jak i tajemniczych przesłanek zmierzających do momentu na wzór antycznej perypetii. Trzeba wam wiedzieć, że stopniowo podawany intelektualizm „Onej” zachęca do dalszej lektury i odkrywa przed czytelnikiem mnogość alegorii, niemniej równie dobrze można porzucić symboliczną warstwę książki i potraktować fabułę jako klasyczną przygodę w najlepszym stylu. Ta z kolei robi wrażenie rozmachem i dużym zaangażowaniem autora. W rozdziale poświęconym rozpakowaniu skrzyni dostajemy faksymile dwóch stron antycznej skorupy oraz tłumaczenie starych napisów z naczynia i dokumentów, z zamieszczonej uncjały starogreckiej i kursywy na łacinę z rozwinięciem wszystkich skrótów, a dopiero ostatecznie na wersję polską. Nie zadaję sobie nawet pytania, ile studiów wymagała od Haggarda taka skrupulatność. Jeśli dodać do tego oryginalne, czarno-białe ilustracje nasycające klimat opowieści, mamy pełny obraz czekających na czytelnika wrażeń. Kiedyś posiadano unikalną wyobraźnię i determinację do tego, by snuć przygody polegające na podróżach w nieznane i oddawano tym opowieściom duszę (inaczej możliwości obcowania z inskrypcjami starogreckimi nie potrafię nazwać). Tym zaś, dla których kilka stron niezrozumiałego druku to zbędna ciekawostka, autor podarował swoje poczucie humoru – prawie zawsze wyłaniające się w odpowiednich momentach.

Książkę polecam wszystkim, którzy chcieliby odrobinę odczarować swoje uprzedzenia do klasyki i sprawdzić, jak na papierze miała się światowa literatura przygodowa dwa wieki temu. Spotkanie z „Oną” – najpiękniejszą kobietą w dziejach – nie pochłania bez reszty, ale oferuje świetnie przedstawioną obyczajowość i moralność afrykańskiego ludu, kunszt dawnego języka (który ani trochę nie neguje podwyższenia ciśnienia i zwiększenia tempa bicia serca podczas brawurowej sceny walki!) oraz wystarczającą ilość przemyślanej magii. Jeśli tylko zastanawia was, w jaki sposób historia z czwartego wieku przed naszą erą mogła posiadać swe rozstrzygnięcie tysiące lat później, śmiało sięgajcie po „Oną”. Wielbiciele niezwykłych przygód będą zachwyceni.
Czytaj dalej >> << Zwiń
Czy ta recenzja była przydatna?

Książka pełna przygód

Ocena:
Autor:
Data:
Ta książka to istna mieszanka gatunków. Według jednych jest trochę podobna do "Jądra ciemności” Josepha Conrada czy "Kopalni króla Salomona" H. Ridera Haggarda. Mnie natomiast momentami wydawała się nieco podobna do powieści gotyckich w stylu "Zamczyska w Otranto" Horace’a Walpore’a czy "Wathek: opowieść arabska" Williama Beckforda. Zapytacie w końcu. To jaka jest naprawdę "Ona" ...

To opowieść o podróży profesora Holly'ego i młodego Vinceya do tajemniczego afrykańskiego królestwa rządzonego przez nieubłaganą królową. Wyprawa wyrusza po otwarciu paczki, którą zostawił nieżyjący już ojciec Vinceya. Znajdujące się w jej wnętrzu fragmenty glinianej ceramiki i stare dokumenty wskazują na starożytny sekret związany z rodziną Vinceya. Gdy nasi bohaterowie w końcu docierają do wschodniej Afryki spotykają dziką rasę tubylców i ich białą królową - Ayeshę - wszechmocną "Oną". Jednak to jeszcze nie koniec niespodzianek. Okazuje się bowiem, że Vinceya i Oną coś łączy...

Dzika przyroda, liczne niebezpieczeństwa, miłość, która trwa 2000 lat. Podziemne tunele, ruiny, wąwozy, zaginione, starożytne zabytki, magia. Nic dziwnego, że "Ona" oczarowała Freuda, Junga, CS Lewisa i JRR Tolkiena. Również i mnie zachwyciła. Mimo to muszę przyznać, że nie jest to łatwa lektura. Wymaga cierpliwości. Niekiedy akcja bardzo zwalnia, ale trzeba pamiętać o tym, że ta książka powstała w czasach bez telewizji, radia, Internetu. Życie wtedy miało wolniejsze tempo. Trochę czasu upłynęło zanim poczułam jej rytm.

Tytułowa Ona to dziwna, piękna kobieta, która poznała tajemnicę nieśmiertelności. To kobieta o wielkiej urodzie i uwodzicielskim charakterze, dla której mężczyźni byli zawsze gotowi poświęcić wszystko. Ayesha wykorzystywała swoje atuty aby manipulować ludźmi. Była na przemian zalotna i groźna, okrutna i dobra. Potężna i słaba, bezbożna i wierna. Agresywna i uległa. Nikt nie ważył się jej sprzeciwić. Ostatecznie okazała się bezsilną wobec braku prawdziwej miłości.

W świecie stworzonym przez Haggarda mężczyźni są odważni, silni i szczerzy, a kobiety dojrzałe, piękne, podporządkowane (oprócz Onej). Natomiast tubylcy to pogardzani barbarzyńcy. Historia wyraża wiele rasowych i ewolucyjnych koncepcji późnej epoki wiktoriańskiej. Zwłaszcza pojęcie degeneracji fin de siècle. Dzięki postaci Onej pisarz poddał badaniu motyw kobiecej władzy. Książka to arcydzieło archetypów starożytnej cywilizacji i archeologii. Ponadto przedstawia ostatnie tajemnice, które powoli znikają ze świata, który szybko zmienia się ze względu na pojawiające się wynalazki.

Lektura jest momentami niepokojąca i prowokująca. Może zostać przez niektórych określona nawet jako mizoginiczna. Ponadto zostały tu poruszone problemy rasizmu, seksizmu, podziałów klasowych i nacjonalizmu. Haggard stale odnosi się tu do kobiet, jako "płci pięknej", co sugeruje męską dominację. Powieść ukazuje rozpowszechnianie się męskiego niepokoju w wiktoriańskiej Anglii. Wzrost władzy kobiet jako zagrożenia dla męskości było realnym niebezpieczeństwem w umysłach mężczyzn epoki wiktoriańskiej. Lektura jest często postrzegana jako najbardziej ostry atak Haggarda wobec nowoczesnych kobiet, niezależnych i wyzwolonych seksualnie. Poczułam tu także jego pragnienie powrotu do prostszego życia. Czasów, w którym badania, nie podboje były postrzegane jako lepsze. W których nowe wynalazki nie komplikowały tradycyjnych struktur społecznych. "Ona" głosi bigoterię końca XIX-wiecznej Europy.

Książka porusza tak wiele kontrowersyjnych tematów, że z pewnością stanie się jeszcze nie raz przedmiotem dyskursu. Podczas gdy wypełniała moją głowę ciekawymi przygodami, równocześnie mimochodem skłaniała mnie do refleksji nad filozofią, religią i moralnością w obliczu barbarzyństwa. Rzuciła mi wyzwanie. To okno na historię z domieszką fantazji o odkrywaniu źródeł życia i nieśmiertelności. Absorbująca, chwilami szokująca. Napisana z pasją. Wieloznaczna, symboliczna. To jedna z tych książek przygodowych, przy pomocy których można dostać się do magicznego świata czarnej magii i amuletów.

Autor płynne połączył tu prawdę z fikcją. Piękne krajobrazy. Wnętrza jaskiń są opisane w sposób bardzo szczegółowy, a rzeźby na ich ścianach miałam przed swoimi oczami. Jakbym tam kiedyś już była. Także poziom szczegółowości opisu plemienia odkrytego przez naszych podróżników mnie pozytywnie zaskoczył. Można go określić jako oryginalny. Ponadto barwne słownictwo i zawarte tu myśli filozoficzne, które przenikają ją są to z pewnością kolejne niekwestionowane powody, aby ją poznać. Polecam ją każdemu.
Czytaj dalej >> << Zwiń
Czy ta recenzja była przydatna?

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.