Koszyk 0

Nie musisz jeść mamuta i spać w szałasie, by odżywiać się zdrowo

Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Iwoną Wierzbicką i Kasią Karus-Wysocką, autorkami książki "Polski przewodnik PALEO. Teoria, praktyka i przepisy", zawierającej wyczerpujące informacje na temat filozofii żywienia paleo oraz przepisy pięknie ilustrowane zdjęciami. Iwona Wierzbicka jest dyplomowanym dietetykiem klinicznym i trenerem personalnym, prekursorką i propagatorem diety paleo w Polsce. Prowadzi blog www.ajwendieta.pl Kasia Karus-Wysocka zawodowo zajmuje się ux designem, po godzinach uprawia trójbój siłowy, z upodobania jest entuzjastką żywienia paleo, fotografowania jedzenia i food styling. Prowadzi blog cookitlean.pl.

Dlaczego Paleo? Jest tyle diet, które wydają się łatwiejsze do przeprowadzenia.

Katarzyna Karus-Wysocka: Nie sądzę, żeby dieta Paleo było trudna do wprowadzenia. Celowo użyłam tutaj innego słowa bo paleo to nie jest coś co się przeprowadza. To raczej kierunek który się obiera w drodze do optymalnego zdrowia. Dietę paleo można rozszerzać i modyfikować (o czym przeczytacie w książce) jednak rdzeń pozostaje taki sam. Jedzenie produktów natury zamiast produktów przemysłu. W moim przypadku głównym bodźcem do wprowadzenia paleo były przewlekłe dolegliwości układu pokarmowego, które nie mijały podczas stosowania tych innych, pozornie łatwiejszych diet. A potem po prostu wsiąkłam bo bardzo odpowiada mi to podejście - zdrowo, lokalnie i sezonowo.

Iwona Wierzbicka: Dieta, to sposób odżywiania, na całe życie. Wiele osób błędnie sądzi, że dietę się stosuje po to by osiągnąć efekt, a później można powrócić do swoich „starych” nawyków. Niektórzy nawet dziwią się, że wracając do tego co było tyją i osiągają efekt jojo. Przecież jeśli dany sposób odżywiania prowadzi do chorób: otyłości, insulinooporności, chorób autoimmunizacyjnych to nie może być dobrym sposobem na zdrowie na dłuższy czas. Paleo to nie tylko określony sposób odżywiania, polegający na powrocie do natury, ale również cały styl życia. Okazuje się, że dieta to tylko ułamek tego co należy zrobić dla swojego ciała i ducha. Zmieniając tylko sposób odżywiania, nie osiągniemy często zamierzonych efektów w postaci powrotu zdrowia. Należy również zmienić sposób odpoczywania, aktywności fizycznej, relaksowania się, a nawet swoje nastawienie psychiczne. Właśnie dlatego PALEO! Całościowa, czyli holistyczne koncepcja podejścia do swojego stanu zdrowia.

Czy to bardzo restrykcyjna dieta?

Katarzyna Karus-Wysocka: To zależy od naszego celu. Jeśli po prostu chcemy się odżywiać zgodnie z naturą i cieszyć się dobrą kondycją to zdecydowanie nie. Ja robiąc zakupy dla mnie i mojego męża odwiedzam dwa - trzy targi i wypełniam bagażnik samochodu sezonowymi zakupami, które cieszą oko i podniebienie. Wtedy uśmiecham się pod nosem przypominając sobie podobne pytania moich znajomych i wspominam czasy kiedy mój jadłospis składał się z kawy i pierogów. To dopiero była restrykcyjne dieta! Jeśli natomiast mamy poważne problemy zdrowotne to być może przez jakiś czas będziemy musieli zastosować bardziej restrykcyjny wariant paleo. Z własnego doświadczenia wiem, że to działa i potem można z powodzeniem poszerzyć listę dozwolonych składników.

Iwona Wierzbicka: Nie uważam, że paleo to dieta restrykcyjna i po rozmowie z pacjentami oni też widzą absurd naszych czasów. Często ktoś kto stosuje dietę paleo widzi tylko mięso i warzywa i ma wrażenie, że dieta jest monotonna. Spójrzmy jednak jak się odżywia większość z nas, pszenica w 4-5 posiłkach dziennie. Codziennie rano chleb, do pracy chleb, na obiad pizza, kluski, pierogi lub naleśniki, na deser ciasto i na kolacje chleb, a jednak nikt nie mówi, że je monotonnie pomimo tego, że jego głównym posiłkiem jest pszenica. Często jest tak, że to co nam najbardziej szkodzi, jednocześnie nam najbardziej smakuje. Włączają się mechanizmy uzależnienia, modyfikowana jest flora jelitowa, uzależniamy się od cukru, gdyż skrobia zmienia się w glukozę. W diecie paleo nie trzeba liczyć kalorii, można jeść tłusto, ważne by były to produkty bliskie naturze. Problemem jest to, że wiele osób uzależnionych od śmieciowego jedzenie ma problem jeść naturalnie, gdyż zatraciliśmy nasze naturalne instynkty, smaki, potrzeby, węch, smak. Coraz częściej wolimy sztuczny, zmodyfikowany chemicznie smak czy zapach od naturalnego.

W pierwszym odruchu dieta paleo kojarzy się z dużą ilością mięsa, czy to prawda?

Katarzyna Karus-Wysocka: Nie będę ukrywać, że w moim jadłospisie króluje mięso. Nie tylko z uwagi na upodobania ale i specyfikę sportu jaki uprawiam. Po prostu mam takie potrzeby, dlatego też dieta paleo jest dla mnie świetnym wyborem. Warto jednak mieć na uwadze to, że nasze organizmy są jak płatki śniegu. Nie ma dwóch takich samych. Dlatego moim zdaniem procentową zawartość mięsa w jadłospisie warto dostosować do swoich potrzeb. To nie jest tak, że jedząc paleo musimy jeść mięso trzy razy dziennie.

Iwona Wierzbicka: A ja powiem przekornie… przeciętna dieta kojarzy mi się z pszenicą, czyli chlebem, ciastem, kluskami, pierogami, makaronami, naleśnikami, panierką, a jednak nikt tego nie podkreśla, ba nawet nie piętnuje. Dzisiejsza pszenica to nie jest to samo co było za czasów naszych babć, a nawet prababć. Ponadto nie było jej tak dużo w jadłospisie. Jeśli 90% społeczeństwa odżywia się w ten sposób, a nigdy wcześniej nie mieliśmy takiego wysypu chorób typu: cukrzyca, nowotwory, zaburzenia hormonalne, autoagresja wobec własnych tkanek to coś z tą dietą jest nie tak. Dieta paleo to nie tylko mięso, ale również warzywa, owoce, bulwy. Niestety niektórzy, źle interpretują sens tej diety i faktycznie 3-4 razy dziennie jedzą mięso pod różnymi postaciami. Naukowcy w raporcie WHO wskazują, że przetworzone mięso jest rakotwórcze, nie ma natomiast takiej zależności w przypadku mięsa nie przetworzonego. Moi pacjenci zmieniający kompleksowo styl życia wprowadzają choroby autoimmunizacyjne w remisje, cofają się im dolegliwości gastryczne czyli zgaga, refluks, jelito drażliwe. Jak zatem dieta, która powoduje zdecydowaną poprawę samopoczucia może być dietą szkodliwą? Ważne jest natomiast by dobrze zrozumieć filozofię diety paleo.

Czy wegetarianin może też przejść na paleo?

Katarzyna Karus-Wysocka: Moim zdaniem wegetarianinowi może być ciężko utrzymać odpowiednią odżywczość jadłospisu na ścisłym paleo bo w takim wypadku głównym źródłem białka stają się jaja. Jednak książce opisałyśmy tzw. rozwinięcia paleo - primal i samuraj. Umożliwiają one poszerzenie jadłospisu o inne bezmięsne źródła białka.

Iwona Wierzbicka: Wegetarianinowi może być ciężko, gdyż źródła białka pochodziłyby głównie z jaj czy nabiału, który paleo – primal również dopuszcza. Niestety nie są to dobre rozwiązania, gdyż jaja i nabiał mogą alergizować czy wywoływać nietolerancje pokarmowe w szczególności, gdy są jedzone w takiej ilości. Kolejnym rozwiązaniem mogą być dobre kasze typu komosa ryżowa, gryka czy amarantus, ale nie jest to do końca fizjologiczny pokarm dla człowieka. Człowiek nie trawi nie obrobionych termicznie zbóż, zatem pojawiły się one w diecie człowieka prawdopodobnie 10 tysięcy lat temu, kiedy posiedliśmy wiedzę dotyczącą ich moczenia i gotowania. Wcześniej przez setki tysięcy lat w diecie człowieka było to co potrafił złapać, upolować lub zebrać i ewentualnie upiec na ogniu. Nie były to na pewno zboża, o czym więcej wspominam w książce.

Dlaczego paleo jest zdrowe?

Katarzyna Karus-Wysocka: Jest zdrowe bo bazuje na najbardziej odżywczych produktach. Dobrej jakości mięso i podroby tak często pomijane w wielu popularnych dietach, jaja, dojrzałe sezonowe owoce, lokalne warzywa...itd. To przede wszystkim składniki diety, które nie tylko dostarczają nam określonej liczby kalorii czy makroelementów ale też witamin i minerałów.

Iwona Wierzbicka: Paleo jest zdrowe bo to całościowy styl życia, bo bazuje na fizjologicznych dla człowieka pokarmach, bo są to pokarmy czyste od chemicznych dodatków, bo zwraca uwagę na jakość i pochodzenie pokarmu, jak również na sposób jego przechowywania i przyrządzania.

Czy to jest dieta dla każdego? Czy istnieją przeciwwskazania do jej stosowania?

Katarzyna Karus-Wysocka: Moim zdaniem nie ma - należy tylko odpowiednio dopasować dietę do własnych wymagań zdrowotnych. Dzięki temu każdy może skorzystać stosując ten sposób odżywiania.

Iwona Wierzbicka: Nie wyobrażam sobie aby komukolwiek wyszło na gorsze zrezygnowanie z ciastek, cukierków, mąki pszennej, przemysłowego nabiału, kolorowych i paczkowanych produktów, jak również produktów które udają żywność, a faktycznie są wytworem przemysłu chemicznego czy biotechnologicznego na rzecz produktów naturalnych, czystych od chemii, strawnych, fizjologicznych. Szczerze mówiąc, nie rozumiem fobii jaka panuje wokół diety paleo. Często słyszę, że ktoś kto je napompowany chleb, zupki z proszku, kotlety panierowane, smażone na oleju słonecznikowym i puree ziemniaczane z proszku, do tego zapija colą i przegryza paluszki je „normalnie”, a ktoś kto chce zjeść kawałek mięsa z warzywami, owoce, frytki warzywne i nie używa olejów roślinnych, jak również pyta o dodatki do żywności nim ją zje - je „nienormalnie” czyli jest odmieńcem. Straciliśmy poczucie normalności. 90% produktów, które dzisiaj mamy w sklepach nie znały nawet nasze babcie. Wiele dodatków do żywności pojawiło się dopiero po wejściu do Unii Europejskiej. Dajemy się omamić telewizji, że to co jest reklamowane, musi być zdrowe, albo to co smakuje takim jest, a przecież przemysł aromatów do żywności opanował do perfekcji mylenie naszych zmysłów. Często firmy produkujące żywność, produkują również lekarstwa na choroby, które ta żywność może wywołać.

Jak zacząć? Co jest najtrudniejsze?

Katarzyna Karus-Wysocka: Tak naprawdę to zależy od dotychczasowej diety i podejścia. Jeśli przed przejściem na paleo tzw. śmieciowe żarcie stanowiło większość naszego jadłospisu to będzie nam dość ciężko i możemy doświadczyć efektów odstawienia. Zwłaszcza w przypadku glutenu i cukru. Od dłuższego czasu prowadzę akcje Noworocznego Detoksu Cukrowego, który pomaga zmienić nawyki żywieniowe. Widzę, że dla wielu osób jest to pewnego rodzaju wstęp do paleo.

Iwona Wierzbicka: Najlepiej zacząć od przeczytania książki by już od początku nie popełniać błędów i nie zrazić się do diety. W książce wyjaśniona jest filozofia diety, stylu życia, możliwości modyfikacji diety w zależności od stylu życia, czy jednostek chorobowych. Wyjaśnione zostały również możliwe błędy, dolegliwości, podane są nawet gotowe jadłospisy na cały dzień.

Jakich efektów można się spodziewać przechodząc na Paleo?

Katarzyna Karus-Wysocka: Tutaj również mogę nawiązać do płatków śniegu. Każdy z nas odczuwa inne efekty przejścia na paleo. Niektórzy redukują tkankę tłuszczową, inni zyskują na masie mięśniowej. Jeszcze inni pozbywają się problemów zdrowotnych jednak tutaj oddam głos Iwonie, która spotyka się z takimi przypadkami codziennie w swoim gabinecie.

Iwona Wierzbicka: Ważne by dobrze zrozumieć, że paleo to nie tylko dieta ale i styl życia. Dieta paleo eliminuje produkty prozapalne, a więc zboża w szczególności glutenowe, kukurydzę, przemysłowy nabiał lub nabiał całkowicie w zależności od stanu zdrowia, jak również dodatki chemiczne. Zwraca uwagę na jakość produktów i ich obróbkę, co w konsekwencji często wiąże się ze znaczną poprawą zdrowia jeśli ktoś miał z nim problem. Najczęściej znikają problemy gastryczne, czyli przelewanie się w jelitach i żołądku, bóle brzucha, zgaga, wzdęcia, często też znikają dolegliwości bólowe w obrębie stawów, mam wiele przypadków osób, którym choroba autoimmunizacyjna weszła w remisję, wycofała się insulinooporność czy cukrzyca. Po kilku miesiącach diety wiele osób może odstawić lub zredukować leki na nadciśnienie, cukrzycę, cholesterol, a nawet leki sterydowe gdyż ich stan zdrowia się na tyle poprawi, że lekarz uznaje za bezzasadne kontynuowanie farmakoterapii. Oczywiście jest to sprawa bardzo indywidualna i każdy jest inny. Ponadto czasami drobne różnice czynią wielką różnicę, np. mogą być dwie niemal identyczne osoby, o tych samych dolegliwościach, stosują tą samą dietę, a jedna z nich pracuje do późna przy komputerze i niestety najprawdopodobniej ta właśnie osoba nie będzie miała tak spektakularnych efektów, jak ta która wieczorami czyta książkę i kładzie się spać przed 23:00. Dlatego jeszcze raz podkreślam paleo to styl życia, a nie tylko dieta. Czasami sama dieta zdziała wiele, ale czasami nie będzie to wystarczające. W książce podkreślamy również, że w niektórych sytuacjach warto udać się do dietetyka klinicznego po indywidualną poradę. Osoby, które nie cierpią na żadne dolegliwości, mogą odczuć zwiększony poziom energii, poprawę stanu cery, zmniejszenie ilości tkani tłuszczowej, zwiększenie muskulatury. Najlepiej po prostu spróbować tego stylu życia na sobie.

Atlas kanapek świata 1 Atlas kanapek świata Adrianna Ewa Stawka Paweł Loroch
42,22 49,90
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Przetwory z warzyw 1 Przetwory z warzyw Jolanta Bąk
16,91 19,99
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Kuchnia polska. 1001 przepisów 1 Kuchnia polska. 1001 przepisów Ewa Aszkiewicz
33,76 39,90
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
365 obiadów na polskim stole Wyprzedaż 1 365 obiadów na polskim stole Ewa Aszkiewicz Romana Chojnacka
27,93 39,90
Rabat 30% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Doskonała kuchnia polska. Szkoła gotowania Marka Łebkowskiego 1 Doskonała kuchnia polska. Szkoła gotowania Marka Łebkowskiego Marek Łebkowski
33,76 39,90
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Kuchnia kresowa z Podlasia 1 Kuchnia kresowa z Podlasia Adrianna Stawska
40,19 47,50
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Wielkanoc w polskim domu Wyprzedaż 1 Wielkanoc w polskim domu Zbigniew Przybylak
8,91 9,90
Rabat 10% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Diabelska kuchnia. Aromatyczne, szalone, pikantne. Papryczki chili 1 Diabelska kuchnia. Aromatyczne, szalone, pikantne. Papryczki... Michael Harwood
19,90 39,90
Rabat 50% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Pasja pokoleń. Sto lat kuchni rodziny Mannów Wyprzedaż 1 Pasja pokoleń. Sto lat kuchni rodziny Mannów Bożenna Mann
41,99 59,99
Rabat 30% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Jak to wypić Wyprzedaż 1 Jak to wypić Victoria Moore
14,63 35,90
Rabat 59% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Księga chleba 1 Księga chleba Magdalena Adamczewska Maria Kunda Andrzej Fiedoruk Andrzej Zarzycki
25,30 29,90
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
100 sekretów na zdrowie 1 100 sekretów na zdrowie Paula Bartimeus
21,61 24,99
Rabat 14% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Pyszności. Kulinarne pomysły dla małych szefów kuchni Nowość 1 Pyszności. Kulinarne pomysły dla małych szefów kuchni Anna Starmach
32,18 42,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Polski przewodnik PALEO. Teoria, praktyka i przepisy 1 Polski przewodnik PALEO. Teoria, praktyka i przepisy Katarzyna Karus-Wysocka Iwona Wierzbicka
40,50 54,00
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
U malucha na talerzu. Zdrowa dieta dla niemowląt 1 U malucha na talerzu. Zdrowa dieta dla niemowląt Marta Jas-Baran Tamara Chorążyczewska
22,43 29,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Razem w kuchni 1 Razem w kuchni Zosia Cudny
37,43 49,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Bosacka po polsku. Nowoczesne przepisy kuchni polskiej 1 Bosacka po polsku. Nowoczesne przepisy kuchni polskiej Katarzyna Bosacka
33,68 44,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Pyszne 25. Nowa porcja przepisów 1 Pyszne 25. Nowa porcja przepisów Anna Starmach
26,18 34,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Smitten Kitchen, czyli Nowy Jork na talerzu 1 Smitten Kitchen, czyli Nowy Jork na talerzu Deb Perelman
52,43 69,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Gotuj, karm i kochaj 1 Gotuj, karm i kochaj Natasza Socha Monika Paluszkiewicz
14,01 39,90
Rabat 65% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Zamień chemię na jedzenie. Nowe przepisy 1 Zamień chemię na jedzenie. Nowe przepisy Julita Bator
27,68 36,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Pyszne. Na słodko 1 Pyszne. Na słodko Anna Starmach
37,43 49,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Zielone koktajle. 365 przepisów 1 Zielone koktajle. 365 przepisów Opracowanie zbiorowe
29,93 39,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Kuchnia polska 1 Kuchnia polska Praca Zbiorowa
52,46 69,95
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!
Wiem co jem. Przepisy z programu 1 Wiem co jem. Przepisy z programu Katarzyna Bosacka Aleksandra Misztal
22,43 29,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka 24h!