Koszyk 0
Opis:
Płyta kompaktowa z nagraniami muzycznymi. Andrzej Hiolski (1922-2000) osiągał artystyczne szczyty jako śpiewak operowy, interpretator pieśni; jako wykonawca muzyki współczesnej oraz partii wokalnych w licznych dziełach oratoryjno-kantatowych. Tak się szczęśliwie złożyło, że znacząca część Jego dokonań została zachowana na płytach „Polskich Nagrań", które dziś publikujemy w formie 4-płytowego albumu. Pierwszą z czterech płyt albumu poświęcamy nagraniom operowym Andrzeja Hiolskiego ... Rozpoczynamy ją od ról, którymi śpiewak rozpoczynał karierę, a rozpoczęła się ona na dobre w Krakowie, gdzie zadebiutował w partii Janusza w Halce, reżyserowanej przez Adama Didura (25 listopada 1944). W 1945 był już solistą Państwowej Opery Śląskiej w Bytomiu. Tam 14 czerwca 1945 wziął udział w inauguracyjnym przedstawieniu również Halki. Kilka miesięcy później śpiewał Scarpię w Tosce i następnie Silvia w Pajacach, Geronta w Traviacie, Miecznika w Strasznym dworze, Escamilla w Carmen, Marcelego w Cyganerii, Figara w Cyruliku sewilskim, Valentina w Fauście, doktora Malatestę w Don Pasquale. Stąd zasłużone miano „Miecznika drugiej połowy XX w.". Z trzech różnych nagrań tej opery znajdujących się w fonotece Polskich Nagrań (pod dyr. Witolda Rowickiego, Jerzego Semkowa i Jana Krenza), wybieramy to ostatnie z roku 1978 r. Następnie mamy jakże znakomitą ekspozycję dziesięciu ról operowych Hiolskiego. Od Mozarta do Wagnera, poprzez Gounoda, Offenbacha, Verdiego, Giordana, Rossiniego, Leoncavalla, Czajkowskiego (to już czasy współpracy z Operą Warszawską). Płyta nr 2 zawiera pieśni kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza. W 1971 roku Polskie Nagrania wydały płytę (XL 0695) z pełnym cyklem czternastu pieśni Franza Schuberta - Schwanengesang. Andrzej Hiolski, dla którego liryka wokalna tworzyła świat „sam w sobie", a w którym to świecie zaistniał jako artysta wybitny, nagrał na płyty ten cykl przy znakomitym partnerstwie pianisty Jerzego Marchwińskiego. Włączamy tu również pieśni na głos i orkiestrę Gustawa Mahlera: Rückert Lieder i Lieder eines fahrenden Gesellen. Cztery Pieśni do słów Rückerta. Czwartą płytę, prawie w całości wypełnia muzyka oratoryjno-kantatowa. Otwiera ją Kantata „Ich habe genug" Bacha, po czym następuje prezentacja polskiej muzyki XX wieku. Andrzej Hiolski ściśle współpracował z polskimi twórcami muzyki współczesnej, którzy wielokrotnie powierzali mu prawykonania. Tak było m.in. ze światowym prawykonaniem Pasji według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego w Münster w 1966 roku. Utwory swe dedykowali Hiolskiemu m.in. Tadeusz Baird i Augustyn Bloch. Gdy w połowie lat sześćdziesiątych Polskie Nagrania przystąpiły do pierwszej płytowej realizacji Króla Rogera Karola Szymanowskiego (XL 0250/1), Andrzej Hiolski wziął udział w tym nagraniu. Była to wielka kreacja roli tytułowej, która wciąż pozostaje niedościgłym wzorem. Czytaj dalej >> << Zwiń
Kategorie:
Mniej Więcej
  • Andrzej Hiolski
  • 5907783440069
  • ZB6AV

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.