Koszyk 0
Opis:
W siedemnastowiecznym Madrycie żądza i grzech są równie silne jak lęk przed nimi, a jedno złe słowo może mieć straszne konsekwencje. Tym bardziej, że inkwizytor Alonso Perez de Herera uważnie wsłuchuje się w tajemniczy Głos i zwykłe ludzkie podszepty. Co stanie się z rodziną Pereirów, gdy jej żydowskie korzenie zostaną ujawnione? Jaki los czeka piękną Isabel i jej małego synka , Andresa? Co stanie się z białowłosą czarownicą Starą? Czy Miguel znajdzie schronienie w Mieście Luster ... Elif Safak zaprasza nas w fascynującą podróż w czasie - do ogarniętej inkwizycyjnym żarem Hiszpanii, przenikniętego duchem religijnej tolerancji imperium osmańskiego, słonecznej Italii przygarniającej żądnych wiedzy cudzoziemców. O autorze Elif Safak - jedna z najpopularniejszych na świecie tureckich autorek. Uznawana jest przez krytykę światową za drugą, po Orhanie Pamuku, literacką gwiazdę znad Bosforu. Mieszka w Stanach Zjednoczonych i w Turcji. W ubiegłych latach nakładem WL ukazały się "Pchli pałac" oraz "Bękart ze Stambułu". W przygotowaniu są kolejne książki tej autorki: "Sufi", "Czarne mleko" i "Czterdzieści zasad miłości". Czytaj dalej >> << Zwiń
Mniej Więcej
  • Elif Safak
  • 2011
  • 1
  • 398
  • 205
  • 145
  • 978-83-08-045-565
  • 9788308045565
  • ZA2C1

Recenzje czytelników

Gabinet osobliwości

Ocena:
Autor:
Data:
Lustro skrywa w swym wnętrzu niezgłębioną tajemnicę. Z natury swej jest przewrotne, bowiem odmalowuje na swej gładkiej powierzchni zaledwie odbicie świata rzeczywistego. Choć obraz, jaki pojawia się na jego niczym niezmąconej tafli jest doskonały, to pozostaje fałszywy, ponieważ stanowi zaledwie wierną kopię oryginału. Zwierciadło budzi niepokój – jako przedmiot obdarzony magiczną mocą, zdaje się znać odpowiedź na wszelkie dręczące człowieka pytania, dotyczące nie tylko przyszłości ... lecz również teraźniejszości i przeszłości. Ponadto jest niezbędnym narzędziem, służącym do odkrywania oraz nieustannego potwierdzania swojej tożsamości, jednak prawda, jaką odsłania przed kontemplującym, bywa zdradliwa i często prowadzi do zatracenia.

Stara doskonale zna złowróżbną siłę lustra. Choć dysponuje mocą niedostępną dla zwykłych śmiertelników, nie igra z duchami znacznie od niej potężniejszymi. Harmonię pomagają jej utrzymać tajemnicze zjawy: jedna podobna do dnia, druga przypominająca noc. Ci nieodłączni kompani towarzyszą kobiecie przy cudzie narodzin, jakiego regularnie dokonuje. Stara jest ślepa, jednak widzi i pojmuje znacznie więcej, niźli można sobie wyobrazić i tylko ona zdolna jest pojąć ogrom cierpienia, jakie jest udziałem Isabel.

Na pozór życie Isabel przypominało idyllę: powszechnie szanowany mąż Antonio, wykonujący szlachetny zawód medyka i obdarzony imponującym umysłem filozoficznym, uroczy syn Andres, niedostarczający matce żadnych trosk, a jedynie powodów do dumy, wreszcie dom, stanowiący bezpieczną przystań. Stabilna sytuacja rodzinna i majątkowa nie wywoływała jednak promiennego uśmiechu na pięknym obliczu niewiasty, a jedynie stanowiła przedmiot zawiści nieprzychylnie nastawionych sąsiadów. Jedyną skazą na tym sielskim obrazku była osoba Miguela, brata małżonka kobiety, który miast kontynuować rodzinną tradycję i pielęgnować dziedzictwo, wolał oddawać się pijackim i lubieżnym swawolom.

Oprócz członków rodu Pereira, na kartach Luster miasta spotykamy cały szereg ze wszech miar oryginalnych postaci. Ogarniętą rozpaczą po stracie jedynego dziecka Elenę Rodriguez, pragnącą przelać swe macierzyńskie uczucia na synka Isabel. Przepełnionego żądzą krwi inkwizytora Alonso Perez de Herrera, wsłuchującego się z nabożnym szacunkiem w przemawiający doń złowrogi Głos. Nieszczęśliwą, odciętą od świata zewnętrznego Zülfe, której podzielone na pół oblicze – dwukolorowa maska – skrywa przerażającą historię. Budzącą grozę specjalistkę od miłosnej magii, zwaną La Barbuda, bezlitośnie szydzącą z naiwności swych ogarniętych szałem niespełnionej namiętności klientek.

Dopełnieniem tej różnorodności jest cały zastęp przedmiotów, obdarzonych niezwykłymi właściwościami. Mamy zatem bogato inkrustowany skalpel, oczarowujący obserwatorów swym blaskiem, zdobiony wizerunkiem węża puchar, zachęcający do zakosztowania zeń wybornego trunku, litery, bez ingerencji pisarza samodzielnie układające się w zdania czy migoczące porozumiewawczo gwiazdy. Wykreowany przez autorkę świat przesiąknięty jest realizmem magicznym, wyrażającym się „tak w specyficznym oświetleniu codzienności, a więc w swoistej optyce narracyjnej, służącej podkreślaniu tego, co dziwne, niezwykłe, nieoczekiwane, jak w odwołaniach do mitów, legend, różnego rodzaju tradycji lokalnych”[1].

Odkrywanie mrocznych dziejów członków rodziny Pereira przypomina zagłębianie się w gęstym, poprzecinanym licznymi odgałęzieniami labiryncie. Utrudzeni podróżą wierzymy, że w końcu dotarliśmy do celu – pojęliśmy sens opowieści, podczas gdy okazuje się, iż natrafiliśmy na swej drodze jedynie na nowe rozwidlenie i musimy kontynuować mozolną wędrówkę. Szlak wiedzie przez mroczne ulice siedemnastowiecznego Madrytu, w którym prym wiodą zastępy wysłanników Świętej Inkwizycji, przepełnione rozentuzjazmowaną studencką bracią korytarze uniwersytetu w Padwie, ponure dzielnice Wenecji, oferującej schronienie pozbawionym nadziei wyrzutkom, aż do pochłaniającego z upodobaniem swych obywateli Stambułu.

Turecka pisarka stworzyła wielowarstwową powieść, w której dała popis swej erudycji, nieokiełznanej wyobraźni i literackiego kunsztu. Lustra miasta skrzą się bogactwem metafor, pysznią mnogością epitetów, olśniewają bezmiarem alegorii i symboli oraz zdumiewają wielością porównań. Nie jest to jednak lektura przyjemna: wątki się rozmywają, nić fabuły nieustannie zrywa, a barokowy język przytłacza ogromem stylistycznych ornamentów. Odbiorca natychmiast podda się mrocznej atmosferze, unoszące się nad wszystkim widmo grzechu i śmierci wchłonie go bez reszty, a wszechobecne przekleństwo, występek i potępienie przyprawią o drżenie. I choć czytelnika przeniknie do głębi chłód, porwie płomienny gniew, ogarnie bezbrzeżny smutek, a nadzieja niemal natychmiast opuści, to nie będzie potrafił oprzeć się hipnotyzującemu głosowi, snującej niespiesznie swą opowieść Elif Şafak…

[1] M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, pod red. J. Slawińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2005, [hasło: realizm magiczny], s. 463.
Czytaj dalej >> << Zwiń
Czy ta recenzja była przydatna?

Miasto o wielu obliczach

Ocena:
Autor:
Data:

Lustra miasta
Elif Şafak
Półki: Przeczytane, Posiadam, Ebooki, Rok 2013
Przeczytana: 09 marca, 2013
Plusów za opinie: 19 | kto głosował?

Opinia

"Lustra miasta" to magiczna, utrzymana w konwencji baśniowej opowieści historia, w której splata się kilka wątków. Początkowo mogą one wydawać się oderwane od siebie, ale wkrótce czytelnik odkrywa, że łączą się w zaskakujący sposób - inkwizytor wsłuchujący się w wewnętrzny głos przyjmuje kobietę ... która straciła dziecko i składa donos na swoich sąsiadów, rodziców chłopca bardzo przypominającego jej zmarłego synka. Gdy do drzwi oskarżonych pukają w nocy wysłannicy Świętego Oficjum, donosicielka obserwuje wszystko, drżąc z podniecenia i nadziei na spełnienie marzeń...
To dla mnie moment, w którym najważniejsze historie się krzyżują. Nie oznacza to jednak, że już wszystko wiemy, bo przed nami jeszcze wiele, wiele zaskakujących wydarzeń.

Trudno w jednym zdaniu określić, o czym opowiada książka Elif Safak. Na pewno przedstawia zawiłą historię spokrewnionych ze sobą bohaterów oraz tych, których losy zostały z nimi powiązane. Mamy tu mnóstwo skrywanych namiętności, są rodzinne dramaty, trudne życiowe decyzje oraz bezradność, gdy za ludzi zaczyna decydować ślepy los. Jest też zagadkowy narrator pierwszoosobowy, którego imię poznajemy dopiero w zakończeniu.

To jednak dosłowna treść, za którą kryją się głębsze problemy, takie jak: nietolerancja i prześladowania religijne, poczucie tożsamości narodowej i religijnej, które nie zawsze idzie w parze, kult nauki, za wyznawanie którego w siedemnastowiecznej Europie można było zapłacić życiem.

Prócz tego powieść opowiada o miastach, które urastają do rangi pełnoprawnych, upersonifikowanych bohaterów. Poznajemy dokładnie oblicze Madrytu i Stambułu, gdyż tam przede wszystkim rozgrywa się akcja.
Miasta to organizmy żyjące własnym życiem, zachłanne i żarłoczne molochy, domagające się nieustannie ofiar z ludzi. Piękno ociera się w nich o brzydotę, oazy spokoju są nieliczne, gdyż bohaterowie nie mogą czuć się bezpiecznie nawet we własnych domach; także dzielnice, jakimi są żydowskie getta, nie dają ich mieszkańcom poczucia bezpieczeństwa, raczej izolacji i zależności.

Od pierwszych zdań uwagę zwraca niezwykły, bogaty język, pełen nieskrępowanej wyobraźni, oryginalnych, poetyckich porównań i metafor. To na pewno jedna z najbardziej charakterystycznych cech tej powieści - i jedna z jej największych zalet.
Czasem styl ten może utrudniać lekturę, gdyż wymaga od czytelnika skupienia, jednak "Lustra miasta" nie są na pewno adresowane do miłośników lekkich, banalnych i prostych historii, więc sięgając po tę książkę, trzeba nastawić się nie tylko na pasjonującą grę wyobraźni, ale i na intelektualny wysiłek.
Sądzę, że warto podjąć to wyzwanie, bo gwarantuje ono rzadko spotykaną ucztę duchową, o którą coraz trudniej we współczesnej literaturze.
Czytaj dalej >> << Zwiń
Czy ta recenzja była przydatna?

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.