Koszyk 0
Opis:
Płyta kompaktowa z nagraniami muzycznymi. Ciekawość i wzajemne uznanie determinowało tych konspiratorów, a rezultatem jest album zuchwały i dosłownie bezczelny. Byrne i Clark snuli swoje intrygująco zagadkowe opowieści - raz dziwaczne, kiedy indziej mroczne - wspierani przez rozbudowany zespół instrumentów dętych w miejsce tradycyjnego rockowego składu. Jest jakaś magiczna miejskość na Love This Giant. Jakby tańczyli na ulicach, a ich głosy unosiły się nad rytmami, melodiami ... trochę odnosząc się w ten sposób do kakofonii miasta. Choć zarówno Byrne jak i Clark mają swoje rozpoznawalne brzmienie i wizerunek, który czyni z nich frapujących wykonawców indywidualnie, to jednak ich głosy mieszają się tutaj w naturalny sposób, bez wysiłku. Czasami wymieniają się zwrotkami, kiedy indziej śpiewają unisono. Jak przyjaciele, którzy mogą kończyć za siebie zdania. Instrumenty dęte nadają piosenkom atrakcyjny teatralny blask, podczas gdy programowane instrumenty perkusyjne zapewniają współczesne odczucia. Pomysłowe aranżacje zachwycają niezwykłymi wokalnymi występami - przykładem synkopowana partia Byrne''a w I Should Watch TV czy doskonała partia Clark w Optimist. Choć nie ma na Love This Giant wszechogarniających tematów, w tekstach większość napisanych razem przez Byrne''a i Clark, dominują surrealistyczne obrazy przyrody. Groźba naturalnej katastrofy jest obietnicą emocjonalnego objawienia, a miejska apokalipsa wskazuje drogę na przyjęcie w ogrodzie. Choć tych artystów połączył przypadek, to dzieło jakie stworzyli razem jest niczym przeznaczenie. Indywidualne podejście Davida Byrne''a do muzyki pop dało podstawę dla całej generacji niezależnie myślących artystów z Brooklynu i poza nim. Wliczając w to Clark, która przez szereg lat tworzyła swoje nagrania w sypialni, zanim świat poznał ją pod pseudonimem St. Vincent. Lubiący muzykę na żywo David Byrne, który często na swoim rowerze odwiedza sale koncertowe Nowego Jorku, uważa że pierwszy raz zobaczył St. Vincent w 2008 roku w Bowery Ballroom, niedługo po tym, jak wydała swój debiutancki album Marry Me. Od tego czasu śledził jej karierę. Clark myślała o nim jako o "duchu", który dyskretnie pojawiał się na jej koncertach. Nie widziałam go, ale słyszałam, że był. I byłam naprawdę podekscytowana. Oficjalnie zostali sobie przedstawieni 3 maja 2009 roku, podczas charytatywnego koncertu Dark Was The Night w Radio City Music Hall, zorganizowanego przez organizację Red Hot. Zaledwie dzień później spotkali się ponownie w małym sklepie z używanymi książkami w Soho, na jednorazowym występie Bjork i Dirty Projectors, podczas prezentacji muzyki Davida Longsretha, stworzonej specjalnie dla islandzkiej wokalistki. Organizatorzy tego przedsięwzięcia zapytali Byrne''a czy nie rozważał stworzenia czegoś podobnego z Clark. Stało się to katalizatorem do muzycznej wymiany, która odbywała się na przestrzeni kolejnych dwóch i pół lat. Zarówno przez e-mail jak i osobiście, gdy oboje byli na tyle długo w Nowym Jorku, by zarezerwować trochę czasu w studiu. Byrne zaprosił też Clark by zaśpiewała w Here Lies Love, muzyce do musicalu o życiu byłej pierwszej damy Filipin Imeldy Marcos, którą stworzył razem z Fat Boy Slim. Na początku nie było struktury ani celu, który mieliby osiągnąć. To była sytuacja w stylu: „a co gdyby?". Jednak wtedy Clark wpadła na dziwny, ale ostatecznie okazało się, że genialny pomysł. By napisać wszystko na duży zespół instrumentów dętych. Wtedy podeszli do tej współpracy z większą powagą. Byrne doszedł do wniosku, że jeśli to ma być muzyka wykonywana w nietypowych miejscach, jak księgarnie, to zwłaszcza pod względem wyzwań akustycznych, użycie instrumentów dętych będzie miało większy sens niż zespołu rockowego. Jak wyjaśnia Byrne: To był punkt wyjścia dla pomysłów muzycznych, pomysłów na teksty. Zajęło to trochę czasu, rok z kawałkiem - oboje mieliśmy także inne zajęcia, trasy, nagrania i tego typu rzeczy - ale po roku mieliśmy jakieś cztery piosenki. Pomyśleliśmy, że zobaczmy co z tego wyjdzie i zobaczymy czy chcemy iść z tym dalej. Nagraliśmy to, a ja zaśpiewałem jedną z nich gdy Annie występowała w Jazz w Lincoln Center... Potem zdecydowaliśmy, że zrobimy coś więcej. Ich pomysły, jak mówi Clark pojawiały się w różnych formach. Czasami były to surowe szkielety - David przesyłał mi melodię i akordy, a ja starałam się napisać do nich słowa, albo przearanżować je na instrumenty dęte. Czasami ja wysyłałam mu aranżacje, które nie miały melodii i to on starał się dopisać dla nich melodię i odsyłał mi z powrotem. Jak Boga kocham, to była współpraca, gdzie nie były wyznaczone żadne role. Aby przygotować podstawowe ścieżki, aby tuzin lub więcej muzyków grających na instrumentach dętych mogli nagrywać razem w tym samym pomieszczeniu, zdecydowali się użyć dużego studia Water Music w Hoboken w New Jersey. Jednym z ostatnich miejsc w okolicach Nowego Jorku gdzie można nagrywać na żywo. To także dało Bryne''owi okazję do codziennej podróży promem przez Hudson, wraz z jego rowerem. Jak wspomina Byrne: Co jakieś sześć miesięcy mieliśmy sesję i ci sami kolesie i dziewczyny zastanawiali się, co będzie tym razem? To była próba odpowiedzenia sobie na pytanie: jak wielka różnorodność brzmień, tekstur, kolorów i rytmów można osiągnąć przy takim zestawie instrumentów? Czy można zrobić orkiestrową balladę, można zrobić funkowy groove i tego typu rzeczy? Love This Giant rozpoczyna Who, który jest jak disco z Etiopii, zaś album kończy majestatyczny i dramatyczny Outside Of Space And Time. W sesji wspomógł ich współpracujący z Clark w ramach St. Vincent John Congleton (który współprodukował jej album Actor z 2009 roku oraz Strange Mercy z 2011). Programował na odległość instrumenty perkusyjne, a pliki wysyłał przez e-mail, by para mogła je rozdzielać i rekonstruować. Zaprosili także kilkoro przyjaciół: perkusistę Anthony''ego LaMarca, grającego na instrumentach perkusyjnych Mauro Refosco, a część aranżacji instrumentów dętych przygotował Tony Finno. Pozostałe aranżacje David i Annie przygotowali sami. Często, chociaż mogliśmy, nie używaliśmy basu - wspomina Byrne. Role basu odgrywała tuba lub saksofon barytonowy, a Annie i ja mogliśmy grać na gitarach. Ja byłem bardziej gitarzystą rytmicznym, podczas gdy ona prezentowała niesamowite partie gitary prowadzącej. Jak uważa Byrne, album może być zaskoczeniem. Love This Giant jest czymś więcej niż tylko sumą ich indywidualnego wkładu. To będzie mylące dla części ludzi. Będą myśleli - jak zwykle jest z ludźmi - że osoba, która śpiewa, skomponowała dany utwór. W większości przypadków geneza powstawania zarówno muzyki jak i tekstów, była wynikiem współpracy. Na przykład „The Forest Awakes" jest piosenką, którą ja oryginalnie śpiewałem i ja napisałem tekst. Ale pomyślałem, że to może zabrzmieć mniej pretensjonalnie jak zaśpiewa Annie. Jakość jej głosu pokazała ten utwór od innej strony, bardziej delikatnej. Większość piosenek powstała w ten sposób. Bardzo kolektywnie. To było bardzo interesujące zobaczyć jak pracuje David - mówi Clark. A także uświadomić sobie, jak sama pracuje reagując na pomysły innych osób. Z wielu względów to była przyjemna współpraca. David, jeśli chodzi o muzykę, zawsze patrzy w przyszłość. O niczym nie myśli z nostalgią. Ludzie uważają, że nostalgia to jest słodkie pojęcie, ale ja myślę, że jest trochę cyniczne, jeśli uważamy, że coś co się wydarzyło w przeszłości jest lepsze od tego co może wydarzyć się w przyszłości. Mnie to nie interesuje, podobnie jak Davida. Więc popychaliśmy się nawzajem do przodu. Trzy lata od momentu gdy zostali sobie przedstawieni, para ukończyła album. Czytaj dalej >> << Zwiń
Kategorie:
Mniej Więcej
  • David Byrne, St. Vincent
  • 652637323122
  • ZB6H2

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena