Koszyk 0
Opis:
Album powstał na zamówienie prywatnego muzeum Villa la Fleur położonego w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornej. Zbiory muzeum obejmują malarstwo, rzeźbę oraz grafikę artystów polskich i żydowskich, działających w pierwszej połowie XX wieku we Francji. Stała ekspozycja ilustruje tendencje przewijające się w twórczości środowiska umownie określanego jako École de Paris ... Plany zorganizowania wystawy Henryka Haydena zarysowały się w trakcie przygotowań do poprzedniej ekspozycji z tego cyklu z 2012 roku, dotyczącej twórczości Simona Mondzaina. Malarstwo Henryka Haydena, w Polsce prawie nieznane, cieszy się wielką popularnością w światowych kolekcjach sztuki. Jego obrazy znajdują się w wielu muzeach Francji (Musée National d'Art Moderne, Centre Pompidou; Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris; Musée d'art et d'histoire du Judaisme; Musée des Beaux-Arts de Lyon; Musée d'Art Moderne de Troyes; Musée des Beaux-Arts de Nantes), Wielkiej Brytanii (Tate Gallery) oraz w Polsce (Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach). W roku 1907 Henryk Hayden wyjechał do Paryża, wysłany tam przez ojca po to, „by zdobyć medal w salonie". Artysta jednak nigdy nie powrócił do Polski na stałe. Początkowo kształcił się w prywatnej Académie de la Palette. W 1909 r. Hayden prezentował na Salonie Jesiennym płótna z podróży do Bretanii. Pejzaże z Le Pouldu nawiązują stylistycznie do szkoły Pont-Aven. Artysta operuje płaskimi plamami barwnymi, obwiedzionymi konturem. Kolorystyka obrazów z tego okresu, choć mocno odrealniona, pozostaje subtelna i powściągliwa. Ta pierwsza wielka lekcja malarstwa staje się dla Haydena punktem wyjściowym do syntetyzowania form i poszukiwania istoty pejzażu. W odróżnieniu od malarzy skupionych wokół Gauguina linia konturowa w obrazach Haydena pozostaje niespokojna. To swoistego rodzaju malarskie wcielenie nie potrwa u Haydena długo, ponieważ jego miejsce zajmie niebawem fascynacja kubizmem a jednocześnie malarstwem Paula Cézanne'a. Przygoda Haydena z kubizmem przypada na fazę syntetyczną tego kierunku w XX-wiecznej sztuce. Jednym z najbardziej znanych obrazów tego okresu jest przedstawienie Trzej muzykanci z 1919 r. (obecnie w muzeum w Lyonie). Obraz ten zainspirował Pabla Picassa do namalowania dzieła o tym samym tytule. W 1921 r. Hayden odszedł od kubizmu. Porzucając formalne ograniczenia wynikające z kubistycznej stylistyki, Hayden poszukuje własnego stylu. Pomocą okazało się wierne naśladownictwo natury. Obrazy z tego okresu ulegają mocnemu zsyntetyzowaniu, przy jednoczesnej intensyfikacji palety barwnej. Czytaj dalej >> << Zwiń
  • Muza
  • twarda
Mniej Więcej
  • Artur Winiarski
  • 2013
  • 1
  • 224
  • 278
  • 226
  • 978-83-7758-476-7
  • 9788377584767
  • ZB90M

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.