Koszyk 0
Opis:
Rozdział 1. Pojęcia, problemy badawcze, teren i metoda / 17 Pogranicze, etniczność, wielokulturowość / 17 Koncepcja kultury w kontekście pogranicza etniczno-kulturowego / 18 Koncepcja etniczności w kontekście „kulturowej odrębności grup etnicznych” ... / 21 Wielokulturowość obszarów pogranicza / 30 Antropologia pogranicza / 37 Tło społeczno-historyczne badanego terenu / 40 Mityzacja rzeczywistości pogranicza / 40 Wiadomości o miejscowościach / 46 O metodzie pracy terenowej / 51 Nawiązywanie „ludzkich” relacji / 53 Rozmowa / 56 Technologiczne „ekstensje” / 57 Rozdział 2. Cmentarz i formy pamięci. O dynamice wyznaniowych granic / 63 „Byliby groby, to by i pomnili, a tak…”, czyli o materii pamięci / 67 Granice cmentarza – granice społeczności? / 67 Pamięć zbiorowa / 74 Indywidualizacja pamięci / 81 „Jednakowo, tylko my po swojemu i oni po swojemu”, czyli o względności różnic / 86 Praktycyzm i metafizyka: tradycje kościoła zachodniego i wschodniego / 87 Wspólnota strukturalna – wspólnota religijna / 99 Śmierć chłopska / 102 Wyznanie jako cecha rodzinna / 112 Asymetria prestiżu: wsie katolickie versus wsie prawosławne / 115 Równorzędność wyznań – wsie mieszane / 123 Odmienność terenu polskiego i białoruskiego / 126 „i po co tu rozdzielać?”, czyli o unieważnianiu granic / 133 O rodzinnej strukturze cmentarza / 134 Zasady grzebania – przekraczanie granic / 136 Dialog cyrylicy z łacinką / 145 Dwuimienność, podwójność / 157 Wnioski / 161 Rozdział 3. Wspólnota stołu. O integracyjnych właściwościach pożywienia / 163 Jedzenie jako temat badawczy / 163 Różnicujące i integrujące właściwości pożywienia / 174 Jedzenie jako temat rozmów i element etnograficznego doświadczenia / 183 Jedzenie jako komponent chłopskiego losu / 187 Związki z chłopskim etosem / 188 Ziemia – żywicielka / 188 Etyka pracy na roli / 192 „Minimalizm konsumpcyjny” / 194 Kultura biedy / 198 Rodzina – wspólnota dzielenia się / 199 Doświadczenie głodu – pamięć smaku / 201 Jedzenie jako metonimia życia / 205 Powszednie i świąteczne / 207 Cykl świąteczny a jakość diety / 207 Kanonizacja jedzenia / 212 Kres kultury chłopskiej? / 216 Sztuka gotowania / 216 Przerwanie tradycji / 222 Jedzenie jako materialny znak więzi społecznych / 226 Krąg rodzinny i sfera domowa / 226 Gospodarstwo / 229 Semantyka chleba / 234 Wspólnota rodzinno-sąsiedzka / 237 Dary z pożywienia / 237 Uroczystości rodzinne i zabawy składkowe: model konsumpcji obfitej / 239 „Darzenie się” – podtrzymywanie więzi / 243 Pomoc sąsiedzka – poczęstunek i wódka / 246 Podziały i granice – szlachta i chłopi / 250 Jedzenie a różnice wyznaniowe / 254 Pokarmy świątynne i obrzędowość wiejska / 255 Wódka i kapłański autorytet / 263 Podwójność czasu – „pierwsze” i „drugie” święta / 265 Rodziny mieszane – rozmycie granic / 268 Wnioski / 271 Zakończenie. Przechodniość, sytuacyjność i stopniowalność pogranicza/ 275 Cytowani rozmówcy / 281 Bibliografia / 287 Summary / 301 Indeks osobowy / 305 Czytaj dalej >> << Zwiń
Mniej Więcej
  • Justyna Straszuk
  • 2013
  • 310
  • 213
  • 151
  • 978-83-231-3012-3
  • 9788323130123
  • ZAXFB

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.