Koszyk 0
Opis:
Bayreuth od dawna zajmuje w krajobrazie kulturowym Niemiec miejsce szczególne. Na jego specyfikę składa się nie tylko urok tego niewielkiego frankońskiego miasteczka, z jego pięknym pejzażem i malowniczym położeniem, ale przede wszystkim magiczna siła przyciągania teatru Wagnera na Zielonym Wzgórzu. To głównie dzięki Richardowi Wagnerowi i jego festiwalom Bayreuth stało się znane na całym świecie i nadal gromadzi rokrocznie rzesze miłośników jego twórczości z wielu krajów ... Festiwal wagnerowski (Boyreuther Festspiele), organizowany co roku (z przerwami) od 1876 roku, to jeden z najsłynniejszych festiwali w świecie muzycznym. Założony przez Richarda Wagnera w 1876 roku teatr (Boyreuther Festspielhaus) przechodził w swej historii różne, nieraz bardzo burzliwe koleje losu. Na jego specyfikę składa się splot wielu czynników: ewenementem jest chociażby fakt, iż teatr zrodził się z inicjatywy i według pomysłu samego kompozytora, ponadto, że służy wykonywaniu wyłącznie jego dzieł; od początku pozostaje niezmiennie interesem rodzinnym; utrzymuje wysoki poziom wykonawstwa, ma swoich wiernych wielbicieli i stałą publiczność. Warto przyjrzeć się bliżej problemom, z jakimi boryka się od jakiegoś czasu ta czołowa scena niemiecka, gdyż w Bayreuth, jak w soczewce, ogniskują się różne zagadnienia życia kulturalnego RFN: od kwestii finansowych poprzez kompetencyjne po kwestie artystyczno-programowe i pamięci historycznej. Na to wszystko zaś nakłada się historia rodziny, która w przeszłości odegrała znaczącą (choć nie zawsze chlubną) rolę w życiu kulturalnym, a także politycznym Niemiec. Recepcja Wagnera i jego twórczości jest przykładem ustawicznych zmagań z dziedzictwem kulturowym naznaczonym piętnem nazizmu i wyrazem wielowymiarowego sporu o pamięć i tradycję. Richard Wagner i jego muzyka w niezwykle silnym stopniu kształtowały i nadal kształtują niemiecką pamięć kulturową. Zapoznanie się ze sporami wokół festiwalu w Bayreuth może przyczynić się do lepszego zrozumienia zmian zachodzących w niemieckiej pamięci zbiorowej, a tym samym niemieckiej tożsamości narodowej. Fragmenty Wstępu. Czytaj dalej >> << Zwiń
Mniej Więcej
  • Maria Wagińska-Marzec
  • 2007
  • 360
  • 204
  • 144
  • 978-83-87688-77-6
  • 9788387688776
  • N5314

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.