Koszyk 0
Opis:
Książka stanowi próbę opisu literatury, która powstaje i funkcjonuje w audiowizualnej kulturze społeczeństwa informacyjnego. Wnioski na temat współczesnego życia literackiego, specyfiki obiegu literatury i możliwości, przed jakimi stają pisarze, formułowane są na podstawie analizy twórczości Jacka Dehnela i Michała Witkowskiego ... których twórczość w szczególny sposób korzysta z możliwości zapewnianych przez infrastrukturę technologiczną współczesnego typu kultury i charakterystycznych dla niego zachowań odbiorczych konsumentów. Powieści, publicystyka, marketing i szeroko pojęta aktywność pisarzy w sferze publicznej ukazane są jako rozproszone składniki transmedialnej przestrzeni autorskiej kreacji, którą interaktywny czytelnik może przemierzać w dowolnym kierunku. Kluczową figurą dla takiego modelu twórczości jest marka autorska, która wyłania się z serii medialnych przepływów i integruje rozproszoną przestrzeń literatury, nadając jej wartość i tożsamość. Dominik Antonik, doktorant w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Zajmuje się teorią literatury i kultury, bada najnowszą polską literaturę i jej związki ze sferą publiczną. Przygotowuje rozprawę doktorską o statusie i funkcji autora we współczesnej kulturze. Publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Res Publice Nowej”, „Wielogłosie” i „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”. Czytaj dalej >> << Zwiń
Mniej Więcej
  • Dominik Antonik
  • 2014
  • 190
  • 235
  • 150
  • 978-8324223-81-7
  • 9788324223817
  • ZBNM1

Recenzje czytelników

autor jako marka

Ocena:
Autor:
Data:
Futurystyczny zapał twórców chcących wykorzystać nowinki techniczne i przewidujących niezwykłą rolę literatury oraz jej przekształceń dzięki powszechnej dostępności bez stawiania barier edukacyjnych było wizją i marzeniem, które spełnia się. Autorzy początków XX wieku zrobili wielki krok w stronę tworzenia własnych wizerunków oraz wychodzenia do czytelników, których z racji upowszechniania edukacji było coraz więcej. Pisarz już nie czeka na odzew ze strony czytelnika ... ale wymusza na nim reakcję i zmusza do wejścia w dyskusję. Tworzenie obrazu swej niepowtarzającej osobowości pobudzało wyobraźnię czytelników i stanowiło swoistą autoreklamę, która miała przyciągać skandalem. Wychodzenie do odbiorców dzięki nowym technologiom jest intensywniejsze, a dzieła bardziej dostępne. Indywidualny kontakt pisarza z czytelnikiem przekształcił się w przemysł kulturalny, któremu muszą sprostać pisarze i wydawnictwa.
Dominik Antonik w swojej książce „Autor jako marka” uświadamia nam jak wielkie zmiany nastąpiły nie tylko od czasów Gutenberga, ale w ciągu ostatniego wieku w relacji twórców z odbiorcami. Dzieła, które dawniej miały być pomnikami przerodziły się w chwilowe wydarzenia mające pobudzić publikę do dyskusji, a następnie w samą dyskusję, która jest w mediach powszechna i dostępna. Antonik zwraca uwagę na zagrożenia i szanse, jakie niesie ze sobą nowy typ książek dostępnych w multimediach. Idea powszechności i łatwego dostępu nie jest łatwa do zrealizowania. Autor wskazuje kierunki rozwoju literatury.
Książka jest próbą uchwycenie przemian, jakie przebiegają w naszej kulturze i problemów istnienia literatury obok sztuki audiowizualno-informacyjnej. Liczne źródła wypowiedzi samych autorów, którzy od początków ubiegłego wieku stoją oko w oko z nową technologią niosącą nowe szanse, ale też wymagającą większego skupienia, przyciągania uwagi i pomysłowości twórców, których dzieła zyskują tylko chwilowe zainteresowanie.
Bardzo interesująca jest środkowa część książki opisująca zabiegi konkretnych twórców świadomie kreujących swój wizerunek. Podsumowaniem tego jest rozdział mający tytuł taki jak książka. Dominik Antonik w swojej monografii powoli przygotowuje nas do zapoznania się z jego wnioskami i zmusza do spojrzenia na zabiegi pisarzy z odmiennej perspektywy.
„Autor jako marka” to praca dla wszystkich, którzy z wielkim zainteresowaniem śledzą poczynania autorów od początków XX wieku, ich kolejne dzieła i zastanawiają się nad losem książek w nowych technologiach. Dzięki prostocie języka i rozległej wiedzy zawartej w tej pozycji czytelnik będzie mógł poszerzyć swoją wiedzę w oparciu o wskazówki autora.
Czytaj dalej >> << Zwiń
Czy ta recenzja była przydatna?

Dodaj recenzję

Dołącz do grona naszych recenzentów. Dziel się z innymi miłośnikami książek wrażeniami z lektury. Cenimy wszystkie opinie naszych czytelników, stąd też w podziękowaniu za każdą opublikowaną recenzję proponujemy rabat - 5% na kolejne zakupy ...

Jak to działa?

Wyszukujesz książkę, którą chcesz się podzielić z innymi czytelnikami.
Piszesz recenzję. Logujesz się.
Możesz napisać kilka słów o sobie i wgrać swoje zdjęcie albo wybrać ilustrację z bazy awatarów.
Twoja recenzja czeka na akceptacje i publikację.
Po jej zatwierdzeniu:
a) otrzymasz w ciągu 24 godzin 5% kod rabatowy na kolejne zakupy.
- Rabat nie obejmuje podręczników.
- Kod rabatowy jest ważny miesiąc. Należy użyć go w czasie składania zamówienia.
b) dołączasz do grona recenzentów.

Więcej Zwiń

Twoja ocena

Zostaną nagrodzone najciekawsze wypowiedzi świąteczne w formie polecenia książki na prezent połączonego ze wspomnieniem świąt dzieciństwa, refleksją, dedykacją.