Koszyk 0

Potęga KIEDY. Żyj w zgodzie ze swoim naturalnym rytmem

Podejmuj właściwe decyzje we właściwym czasie. O której organizować burzę mózgu, aby nie była burzą w mózgu? Czy najlepszy czas na prośbę o podwyżkę zależy od faz Księżyca? Seks tylko przed snem, a fitness o poranku? I o której trzeba iść spać, żeby w końcu się wyspać? Na te pytania odpowie ci twój zegar biologiczny Ludzie wcale nie dzielą się na SOWY i SKOWRONKI! Ta książka całkowicie zmieni twój sposób myślenia. Dowiedz się, którym typem jesteś: DELFINEM, LWEM, NIEDŹWIEDZIEM CZY WILKIEM?Wiedza o twoim naturalnym zegarze biologicznym sprawi, że poznasz swój idealny moment. Na regenerujący sen, udany trening, kreatywne myślenie, a nawet podwyżkę i seks… Wystarczą drobne zmiany w planie dnia, by w pełni uwolnić swój potencjał. Nie musisz zmieniać tego, CO i JAK robić. Kluczem do sukcesu jest KIEDY. Ta książka sprawi, że odnajdziesz swój własny rytm. Doktor Michael Breus jest chronobiologiem i psychologiem klinicznym. Dzięki codziennej pracy z pacjentami stworzył przełomową teorię chronotypów. Jest autorem zaskakująco prostego i skutecznego programu, który prowadzi do synchronizacji rytmu życia z wewnętrznym zegarem biologicznym.

Fragment książki
Twój chronotyp
Każdy człowiek ma swój wzorcowy zegar biologiczny odmierzający czas w mózgu oraz dziesiątki mniejszych zegarów biologicznych w całym ciele. Nie każdy człowiek ma jednak taki sam zegar. Wewnętrzne zegary twojego przyjaciela, partnera lub dziecka mogą odmierzać czas w innym rytmie niż twoje. Na pewno już to wiesz; zauważyłeś, że niektórzy budzą się wcześnie, nie odczuwają głodu wtedy co ty, są pełni energii, gdy ty opadasz z sił. Różni ludzie mieszczą się w różnych kategoriach, które nazywamy chronotypami. Klasyfikacja opiera się głównie na preferencjach co do danej pory dnia. Zgodnie z mądrością ludową i definicjami historycznymi wyróżniamy trzy chronotypy:

1. Skowronki, czyli ranne ptaszki.
2. Kolibry, czyli osoby niemające preferencji.
3. Sowy, czyli nocne marki.

Psychoterapeuci i somnolodzy od wielu lat wykorzystują badania kwestionariuszowe takie jak Morningness-Eveningness Questionnaire (MEQ) do określania chronotypów poszczególnych jednostek. Podczas mojej piętnastoletniej pracy z pacjentami i studiowania tej dziedziny powyższa klasyfikacja i przyporządkowanie do niej wielokrotnie budziły mój sprzeciw. Przez fakt, że MEQ bierze pod uwagę tylko preferencje dotyczące pory snu, pobudki i aktywności, wydawał mi się on jednowymiarowy. Moim zdaniem nie brał pod uwagę wielu innych istotnych czynników. Co ważniejsze, te trzy kategorie w ogóle nie oddają przekroju populacji pacjentów, z którymi zetknąłem się w mojej praktyce klinicznej.

Po pierwsze, powyższa klasyfikacja chronotypów nie brała pod uwagę obu aspektów dwuczynnikowego modelu regulacji snu. Oprócz preferencji co do pory wstawania istnieje też zapotrzebowanie na sen. Niektórzy ludzie potrzebują go więcej niż inni, tak jak niektórzy odczuwają większy popęd seksualny niż inni. Zapotrzebowanie na sen jest uwarunkowane genetycznie i określa, ile snu potrzebuje dany człowiek oraz jaka jest jego głębokość.

Osoby o niskim zapotrzebowaniu na sen nie potrzebują dużo snu, dlatego też noc wydaje im się bardzo długa. Łatwo je obudzić dźwiękiem lub światłem, po przebudzeniu nie czują się wypoczęte.

Osoby o wysokim zapotrzebowaniu na sen potrzebują więcej godzin wypoczynku, dlatego też noc wydaje im się za krótka. Śpią głęboko, lecz po przebudzeniu nie czują się wypoczęte niezależnie od tego, jak długo spały. Osoby o przeciętnym zapotrzebowaniu na sen śpią dość głęboko i są usatysfakcjonowane i wypoczęte po siedmiu godzinach nieprzerwanego wypoczynku.

Po drugie, kwestionariusz MEQ nie bierze pod uwagę cech indywidualnych. Osobowość okazuje się tymczasem niezwykle istotna w określaniu chronotypu. Na przykład ranne ptaszki zwracają większą uwagę na swoje zdrowie. Nocne marki mają tendencję do impulsywności. Żaden typ nie cechuje się niefrasobliwością. Dowodem na to są dziesiątki badań. W całościowej ocenie chronotypu nie można ignorować znaczenia osobowości.
Po trzecie, MEQ nie odpowiadał potrzebom wszystkich moich pacjentów. Powyższa typologia nie obejmowała dziesięciu procent populacji: osób cierpiących na bezsenność. Choć osoby cierpiące na zaburzenia snu można znaleźć wśród wszystkich trzech typów, moim zdaniem jednostki chronicznie zmagające się z bezsennością, które sypiają mniej niż sześć godzin na dobę, zasługują na odrębną kategorię, która uwzględniałaby ich preferencje co do pory wstawania, zapotrzebowanie na sen i osobowość, odróżniając je od klasycznych trzech typów.

Postanowiłem więc przedefiniować typologię i napisać własny kwestionariusz, który brałby pod uwagę wszystkie istotne czynniki. Zmieniłem też nazwy poszczególnych chronotypów. Ludzie są ssakami, a nie ptakami – dzielimy określone zachowania z innymi ssakami.
Moja typologia to odzwierciedla. Szukałem ssaków celnie oddających cechy czterech kategorii tak, jak ja je widzę, i znalazłem dokładnie to, czego mi brakowało.

1. Delfiny. U prawdziwych delfinów śpi tylko jedna półkula mózgowa (w nauce zjawisko to nazywamy snem jednopółkulowym), a druga półkula jednocześnie czuwa, koncentruje się na pływaniu i wypatrywaniu drapieżników. Nazwa ta doskonale pasuje do osób cierpiących na bezsenność: inteligentnych, neurotycznych, śpiących płytko i o niskim zapotrzebowaniu na sen.

2. Lwy. Prawdziwe lwy to poranni myśliwi stojący na szczycie łańcucha pokarmowego. Nazwa ta doskonale pasuje do wstających wcześnie, ambitnych optymistów o średnim zapotrzebowaniu na sen.

3. Niedźwiedzie. Prawdziwe niedźwiedzie to dostosowujący się do otoczenia wędrownicy, którzy lubią spać i mogą polować o dowolnej porze. Nazwa ta pasuje do lubiących dobrą zabawę, otwartych ludzi, którzy preferują rytm oparty na świetle słońca i mają wysokie zapotrzebowanie na sen.

4. Wilki. Prawdziwe wilki to nocni myśliwi. Nazwa ta pasuje do preferujących późną porę, kreatywnych ekstrawertyków o średnim zapotrzebowaniu na sen.

Jeśli nie rozpoznajesz siebie w żadnym z tych krótkich opisów, może rozpoznasz któreś ze swoich rodziców. Pamiętaj, że chronotyp jest zakodowany genetycznie – definiuje go gen PER3. Jeśli masz długi gen PER3, potrzebujesz co najmniej siedmiu godzin głębokiego snu, aby funkcjonować, i masz tendencję do wczesnego wstawania. Jeśli masz krótki gen PER3, wystarcza ci lekki sen w małych ilościach i masz tendencję do wstawania późno. Prawdopodobnie jedno z twoich rodziców ma taki sam chronotyp jak ty. Dlaczego aż tyle typów? Po co w ogóle ta zmiana? Od zarania dziejów zróżnicowanie chronotypów było potrzebne do przetrwania gatunku. Każdy chronotyp miał swój cel i przyczyniał się do zwiększenia bezpieczeństwa grupy. Zegar biologiczny musiał się różnić w większej grupie, aby wszyscy mogli bezpiecznie przetrwać długą noc. Mimo że dzisiaj nie pełnimy już straży u wylotu jaskini, nasza struktura genetyczna nie zmieniła się aż tak bardzo od czasów prehistorycznych, tak jak nie zmieniły się poniższe proporcje.

Delfiny stanowią 10 procent populacji. Śpią lekko, budzi je najmniejszy nawet hałas, ostrzegają grupę o niebezpieczeństwie.

Lwy stanowią od 15 do 20 procent. Wstają wcześnie, biorą poranną zmianę, by strzec swojej grupy i wyglądać wędrownych drapieżników.

Niedźwiedzie stanowią 50 procent. Ich rytm odpowiada rytmowi wschodu i zachodu słońca; polują i zbierają się w świetle dnia.
Wilki stanowią od 15 do 20 procent. Pełnią późniejszą wartę i zapadają w sen, gdy skrajne lwy zaczynają się wybudzać.

Oczywiście te cztery typy nie funkcjonują według jednego zegara biologicznego. Metabolizm lwa nie pasuje do metabolizmu wilka, więc nie ma sensu, by lew jadł w takich samych porach jak wilk. Dla optymalnego zdrowia i osiągnięć każdy typ ma swój własny chronorytm, własny plan dnia zapewniający mu sukces. W kolejnych rozdziałach opiszę szczegółowo chronorytm każdego typu. Mówiąc ogólnie, delfiny, lwy i wilki w naturalny sposób żyją w niezgodzie z normami społecznymi, a ich chronorytmy to odzwierciedlają. Rytm okołodobowy niedźwiedzia jest najbliższy ustanowionych norm. Niedźwiedzie są najliczniejszą grupą, co tłumaczy, jak w ogóle powstały normy społeczne. Niemniej jednak to, że takie normy istnieją, nie pomaga niedźwiedziom w osiąganiu ich kreatywnych, zawodowych i osobistych celów. Niedźwiedzie dostrzegają, że ich chronorytm także powinien być dostosowany do wymogów współczesnego życia.

Zapewne masz już dość konkretną wizję tego, jakim chronotypem jesteś. Możesz teraz potwierdzić swoje przypuszczenia, rozwiązując psychotest zamieszczony poniżej. Bierze on pod uwagę wszystkie istotne czynniki, takie jak preferencje co do czasu wstawania, osobowość, ale też wskazówki behawioralne i obserwacje, które poczyniłem u moich pacjentów. Psychotest został sprawdzony na szerokiej próbie badawczej – moich pacjentach, ogóle społeczeństwa, wybranych przyjaciołach i współpracownikach – stanowi więc najpewniejsze narzędzie określania chronotypów, jakie byłem w stanie zaprojektować i stworzyć.

Składa się z dwóch części. Część pierwsza to dziesięć zdań oznajmujących, które mogą być prawdziwe lub fałszywe. Część druga to 20 pytań jednokrotnego wyboru. Nie ma dobrych i złych odpowiedzi. Odpowiadając, postaraj się być możliwie jak najbardziej szczery i obiektywny. (Spokojnie, wilki. Nie dostaniecie za to ocen. Nie, lwy, nie ma idealnego wyniku). Jeśli chcesz rozwiązać test przy użyciu telefonu lub komputera, wejdź na www.thepowerofwhen.com.

Opublikowano dzięki uprzejmości Wydawnictwa Znak

Mniej znaczy więcej 1 Mniej znaczy więcej Bruce Piasecki
31,30 37,00
Rabat 15% Dostępny Szybka wysyłka od 24h!
100 całkiem magicznych zabaw plastycznych 1 100 całkiem magicznych zabaw plastycznych Igor Buszkowski
27,81 29,90
Rabat 7% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Słownik polsko-norweski; norwesko- polski 1 Słownik polsko-norweski; norwesko- polski
24,13 27,90
Rabat 14% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Słownik niemiecko - polski; polsko - niemiecki 1 Słownik niemiecko - polski; polsko - niemiecki
25,30 27,50
Rabat 8% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Nuda w kulturze rozrywki. Poradnik 1 Nuda w kulturze rozrywki. Poradnik Richard Winter
25,08 29,00
Rabat 14% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecznie, zagrożonych schorzeniem, ich rodzin oraz terapeutów 1 Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecz... Aleksandra Derwich-Nowak
36,10 38,00
Rabat 5% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Papierowe zwierzaki czyli origami płaskie i przestrzenne z kwadratu 1 Papierowe zwierzaki czyli origami płaskie i przestrzenne z k... Dorota Dziamska
20,38 22,90
Rabat 11% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Gwiazdy i planety 1 Gwiazdy i planety Ian Ridpath Wil Tirion
76,97 89,00
Rabat 14% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Wakacje za pół ceny Wyprzedaż 1 Wakacje za pół ceny Anna Kłossowska
33,16 34,90
Rabat 5% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Czy wiesz... Jaki to kwiat? 1 Czy wiesz... Jaki to kwiat? Zbigniew Nawara
34,78 37,00
Rabat 6% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Zabawy z niemowlakami na każdy dzień. 365 gier i zabaw dla dzieci w wieku 0-12 miesięcy 1 Zabawy z niemowlakami na każdy dzień. 365 gier i zabaw dla d... Jackie Silberg
37,05 39,00
Rabat 5% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Fitness dla mężczyzn + DVD 1 Fitness dla mężczyzn + DVD Tomasz Brzózka
38,92 45,00
Rabat 14% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, czyli jak uczyć się na doświadczeniach innych 1 Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, czyli jak uczyć s... Paweł Fortuna
23,66 24,90
Rabat 5% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Cuda z koralików. Projektowanie, inspiracje, wykonywanie 1 Cuda z koralików. Projektowanie, inspiracje, wykonywanie Sara Withers Stephanie Burnham
29,53 34,90
Rabat 15% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Ukryte terapie 2. Czego ci lekarz nie powie 1 Ukryte terapie 2. Czego ci lekarz nie powie Jerzy Zięba
53,99 59,00
Rabat 8% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Ukryte terapie. Czego ci lekarz nie powie 1 Ukryte terapie. Czego ci lekarz nie powie Jerzy Zięba
50,76 60,00
Rabat 15% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
W Paryżu dzieci nie grymaszą 1 W Paryżu dzieci nie grymaszą Pamela Druckerman
26,18 34,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka od 24h!
Atlas grzybów. Jadalnych i trujących 1 Atlas grzybów. Jadalnych i trujących Hans E. Laux
18,68 24,90
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka od 24h!
Potęga mowy ciała. Jak odnieść zawodowy i towarzyski sukces 1 Potęga mowy ciała. Jak odnieść zawodowy i towarzyski sukces Tonya Reiman
32,18 42,90
Rabat 25% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Atlas nieba. Przewodnik młodego astronoma 1 Atlas nieba. Przewodnik młodego astronoma
33,68 44,90
Rabat 25% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Encyklopedia grzybów w Polsce 1 Encyklopedia grzybów w Polsce Anna Rossa Katarzyna Kucharczuk
59,25 79,00
Rabat 25% Dostępny Szybka wysyłka od 24h!
(NIE)GRZECZNI? 1 (NIE)GRZECZNI? Małgorzata Bajko Monika Janiszewska
31,41 34,90
Rabat 10% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Sekrety urody Koreanek. Elementarz pielęgnacji 1 Sekrety urody Koreanek. Elementarz pielęgnacji Charlotte Cho
31,22 36,90
Rabat 15% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Dojrzewanie. O czym dziewczynki muszą wiedzieć? 1 Dojrzewanie. O czym dziewczynki muszą wiedzieć? Susan Meredith
11,18 14,90
Rabat 25% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Związki i rozwiązki miłosne Wyprzedaż 1 Związki i rozwiązki miłosne Katarzyna Grochola Andrzej Wiśniewski
40,41 44,90
Rabat 10% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni
Zaklinaczka dzieci. Jak rozwiązywać problemy wychowawcze 1 Zaklinaczka dzieci. Jak rozwiązywać problemy wychowawcze Tracy Hogg Melinda Blau
37,91 39,90
Rabat 5% Dostępny Wysyłamy w 3-6 dni